Forum OSKKO - wątek

TEMAT: gimnastyka korekcyjna
strony: [ 1 ]
nowinka24-03-2004 21:01:07   [#01]
bardzo proszę o podanie ,gdzie znajdę przepisy na temat zasad prowadzenia gimnastyki korekcyjnej w szkole.jakie jest minimum - max uczniów mogących uczęszczać na te zajęcia?
Ewa z Rz25-03-2004 06:50:25   [#02]

obecnie

nie ma żadnych obowiązujących przepisów regulujacych prowadzenie takich zajęc w szkołach. Nawet UoSO nie wymienia takich zajęć (jeszcze w 2001 roku to robiła).

Zatem takie zajęcia (choć mogą sie one nazywać inaczej) można w szkole wprowadzić na podstawie rozp. o ramowaych planach nauczania w ramach "godzin dyrektorskich":

3. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem ust. 3a i 4, mogą być przeznaczone na:
1) zwiększenie liczby obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych,
2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, w tym na nauczanie języka obcego,
3) realizację ścieżek edukacyjnych,
4) zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć wyrównawczych,
5) nauczanie historii i geografii kraju ojczystego mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych - w szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych i grup etnicznych,
6) orientację zawodową lub inne zajęcia prowadzone z wychowawcą.

Natomiast zasady prowadzenia tych zajeć ustala dyrektor sam. Można się posiłkowac przy tym nieaktualnym już zarządzeniem MEN w tej sprawie (MP z 1996 r. Nr 83 poz 724). Tutaj znajdziesz jego treść. Przestało ono obowiązywać dnia 29 marca 2001 r.

Konto zapomniane25-03-2004 09:26:48   [#03]

Zarządzenie z 1996 r. nadal aktualne

Podstawą prawną do wydania zarządzenia MEN z 1996 r Nr 83 poz. 824 było pełnomocnictwo powtarzane w kolejnych wersjach DZ.U 96.67.329 art 22 ustęp 11:"zasady organizowania organizowania przez szkoły i placówki gimnastyki korekcyjnej oraz nadoobowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego".

Ustawa z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych oraz o zmianie niektórych ustaw (DZ.U.00.120.1268) w art.22 ust. 11 otrzymała brzmienie:  zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej w szkołach i placówkach otrzymał brzmienie, które powinny tworzyć warunki dla zaspakajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się".

 W  zmianie w wersji z 2004.01.01  Dz. U. 03.137.1304.art1 ustęp 11 zachował poprzedni zapis: "zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej w szkołach i placówkach otrzymał brzmienie, które powinny tworzyć warunki dla zaspakajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się".

Wynika z niego, że podstawa prawna do wydania zarządzenia jest nadal aktualna i jest ono nadal obowiązujące, bowiem w pomocy pedagogicznej mieści się i i gimnastyka korekcyjna jako zaspokajająca potrzeby rozwojowe i jako wspomagająca rozwój uczniów. 

Minister nadal posiada upoważnienie do wydania takiego   zarządzenia.

Taką logikę interpretacyjną przedstawili mi prawnicy po analizie zmian.

Konto zapomniane25-03-2004 10:41:05   [#04]

W cytatach ustawy z 22 grudnia 2000 i w zmianie wersji z 2004.01.01 trzeba pominąć słowa:  otrzymał brzmienie. Zakradł się chochlik.

Ewa z Rz25-03-2004 13:55:51   [#05]

niestety, nie obowiązuje

Gdyż art 22 ust 2 pkt 11 UoSO zupełnie zmienił brzmienie na mocy ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych oraz o zmianie niektórych ustaw. (Dz. U. Nr 120, poz. 1268), która weszła w życie 30 marca 2001 roku.

Art 43 tej ustawy zmienił treść art 22 ust 2 UoSO. pkt 11) tego ustępu miał następujące brzmienie przed zmianą:
11) zasady organizowania przez szkoły i placówki gimnastyki korekcyjnej oraz nadobowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego,

Natomiast w wyniku zmiany przyjął obecnie obowiązujące brzmienie:
11) zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się.

Zatem zabrakło w tym momencie delegacji ustawowej dla zarządzenia MEN z 1996 roku - co jest równoznaczne z utratą mocy tego aktu w dniu wejścia w życie ustawy - 30.03.2001 r.

Ale nawet gdyby tak nie było, to obecnie już to zarządzenie jest na pewno nieaktualne, gdyż ustawa z 22 grudnia 2000 r. zawierała jeszcze art. 78. w brzmieniu: Akty wydane na podstawie upoważnień ustawowych zmienianych niniejszą ustawą zachowują moc do czasu ich zastąpienia przez akty wydane na podstawie niniejszej ustawy.
A na podstawie tej samej delegacji prawnej (art 22 ust. 2 pkt 11) UoSO) zostało wydane rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114)

Konto zapomniane25-03-2004 15:25:58   [#06]

Pomoc pedagogiczna jest pojęciem szerokim obejmującym także gimnastykę korekcyjną.  W nowym zapisie delegującym uprawnienie pod pojęciem pomoc pedagogiczna mieści się treść dotycząca gimnastyki korekcyjnej.  Gimnastyka korekcyjna to także pomoc pedagogiczna.Wydaje mi się, że w związku z tym  art. 78 ustawy z 22grudnia 2000 r. nie ma tu zastosowania.  Rozporządzenie dot. pomocy  psychologicznej  - pedagogicznej wydane zostało z uwzględnieniem nowego zapisu. Gimnastyka korekcyjna ma odrębne zarządzenie. Wydaje mi się, że  dobrze byłoby gdyby  rozporządzenie dot. pomocy psychologiczno - pedagogicznej obejmowało w sposób pakietowy i pomoc pedagogiczną w postaci gimnastyki korekcyjnej, ale może to sprawa przyszłości.

Czy gimnastyka korekcyjna nie jest  pomocą pedagogiczną? Może się mylę ?

A może zabierze w tej kwestii ktoś kompetentny z MEN i S czytujący forum.

Martuś05-05-2005 18:33:50   [#07]
Potrzebuję natychmiastowej porady. Czy świadectwo ukończenia doskonalenia zawodowego nauczycieli "Kurs specjalny z zakresu gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej" dla n-li nauczania początkowego, przedszkolnego i wych fizycznego nadaje kwalifikacje do prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej? Czy musi pisać kurs kwalifikacyjny? Bardzo proszę to dla mnie ogromnie ważne i pilne.
Martuś05-05-2005 18:59:26   [#08]
Bardzo proszę to dla mnie ważne i bardzo pilne.
malmar1505-05-2005 19:32:18   [#09]

Nie wiem jak u innych, ale u mnie kwalifikacje do prowadzenia gimnastyki korekcyjnej- tylko po kursie kwalifikacyjnym (wyraźny zapis- kwalifikacyjny).

Godziny przeznaczone na gimnastykę (klasy I-III)- oczywiście z godzin do dyspozycji dyrektora. Pozdrawiam

Martuś05-05-2005 21:07:41   [#10]
Serdeczne dzięki, choć wolałabym żeby ten kurs był wystarczającym,
słonko05-05-2005 21:17:01   [#11]

Może to nieco pomoże?

http://www.oskko.edu.pl/forum/thread.php?t=9819#FBK

rzewa05-05-2005 22:32:49   [#12]

Martuś, te kwalifikacje będa wystarczające

jeśli nazwiesz te zajęcia inaczej, np. zajęcia ruchowe lub sportowo-korygujące, profilaktyczne wad postawy, albo jeszcze inaczej.

Wymienieni przez ciebie n-le maja pełne uprawnienia do prowadzenia zajęć ruchowych w kl 1-3 i wychowania fizycznego w 4-6, wobec tego spokojnie mogą prowadzić zajęcia nazwane jak wyżej

ewa05-05-2005 22:51:30   [#13]

Ewa hmm

tłumacz no mi tu, na jakiej podstawie doskonalenie z korekcyjnej daje kwalifikacje do wf w kl.4-6, bo nie łapię
Martuś05-05-2005 23:13:13   [#14]
Dzięki, chyba tak zrobię. Tylko żebym  coś nie namerdała. Czy w tym zakresie mamy wystarczającą swobodę działania? tzn. czy mogę w kl. I-III z godz. do dysp. dyr. utworzyć zajęcia dla grupy ucz. zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami i nazwać je dowolnie /stosownie do treści, których dotyczą/ Czy wprowadzenie takich zajęć obliguje do posiadania programu czy wystarczy plan działań?
rzewa06-05-2005 05:06:32   [#15]

ewa

chodziło mi o nauczycieli wychowania fizycznego, bo o takich pisała Martuś - ci mają kwalifikacje do nauczania wf w kl 4-6, nie :-)

Martuś zajęcia takie muszą mieć program - można napisać go we własnym zakresie (czyli pisze go n-l, który ma zajęcia prowadzić), ale musi on przejść procedurę przewidziana w rozporządzeniu. Program taki powinien być napisany na cały etap edukacyjny i wyraźnie powinno w nim byc widać jekie potrzeby uczniów on zaspokaja.

Martuś09-05-2005 15:49:30   [#16]

Na postawiony wcześniej problem uzyskałam nstp. wyjaśnienie.

Pan Dr z WODN wyjaśnił mi, że świadectwo ukończenia doskonalenia zawodowego nauczycieli "Kurs specjalny z zakresu gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej" nadaje wystarczające kwalifikacje  nauczycielom - mgr nauczania początkowego lub mgr w-f do prowadzenia gimnastyki korekcyjnej. Kurs kwalifikacyjny jest wymagany w przypadku n-li z innym wykształceniem kierunkowym np. gdyby gimnastyki korekcyjnej chciał uczyć np. mgr geografii

słonko09-05-2005 20:56:25   [#17]
Nie wiem, czy n-el geografii mógłby zrobić od 2003r kurs kwalifikacyjny. Bo podyplomówki z korektywy na pewno nie...(Rozp. MENiS z 23.09.2003 w sprawie standardów ksztłcenia n-li). Punkt 1a kieruje do rozp. bodajże z 1996r (piszę z luki w pamięci), wg którego nawet biolog nie kwalifikuje się...Ale to refleksja niedokładnie nt.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]