Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Konsultujemy rozporządzenie o szkołach bez samorządu uczn.
strony: [ 1 ]
Marek Pleśniar29-09-2003 01:57:08   [#01]
W witrynie OSKKO umieszczono projekt Rozporządzenia MENiS o szkołach w których nie tworzy sie samorządu uczniowskiego. Proszę o konsultację.
Rycho29-09-2003 12:31:32   [#02]

dla mnie

projekt jest do przyjęcia.

Nasuwa mi się tylko wątpliwość co do §2.

§ 2. Za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny samorządu uczniowskiego można nie tworzyć w:

1) szkołach w zakładach poprawczych;

2) szkołach przy zakładach karnych i w schroniskach dla nieletnich; jeżeli w ocenie rady pedagogicznej jest to uzasadnione względami wychowawczo-resocjalizacyjnymi.

Nigdy nie miałem do czynienia z tymi placówkami, więc moje uwagi mogą być nietrafne (delikatnie mówiąc ;-)).

Najpierw, to zdanie jeżeli w ocenie rady pedagogicznej jest to uzasadnione względami wychowawczo-resocjalizacyjnymi. dałbym od nowej linijki, bo chyba chodzi tu o RP ze szkół w zakładach poprawczych również. I wtedy to wyglądałoby tak:

§ 2. Za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny samorządu uczniowskiego można nie tworzyć w:

1) szkołach w zakładach poprawczych;

2) szkołach przy zakładach karnych i w schroniskach dla nieletnich;

 jeżeli w ocenie rady pedagogicznej jest to uzasadnione względami wychowawczo-resocjalizacyjnymi.

Rozumiem z tego zapisu, że "normalnie" w wymienionych placówkach SU się tworzy. Tylko w przypadku uzasadnionej oceny RP i po jej wystąpieniu w tej sprawie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz otrzymaniu od tegoż zgody nie tworzy się tam SU.

Jesli tak to OK.

RomanG29-09-2003 13:42:58   [#03]
Już to widzę, jak KO ochoczo uznają argumenty rad ped. i zezwalają na nietworzenie SU.
- Może kolega dyrektor po prostu idzie na łatwiznę? Przecież trzeba wychowywać do samorządności! Może kolega nie chce im dać szansy? Na jutro proszę opracować sprawozdanie, co szkoła kolegi robi w kierunku przyzwyczajenia swoich wychowanków do pracy w samorządzie.

I tak zostanie jak zwykle. Lepiej nie występować o nic do KO, samorząd na papierze utworzyć i niech króluje fikcja.
Marek Pleśniar29-09-2003 14:02:21   [#04]
prawo jest prawem. jak znajdzie sie mozliwość to znajdzie się droga do załatwienia sprawy.
jerzyk29-09-2003 14:16:06   [#05]

a dla mnie

to MENiS nie pamieta że u nas funkcjonuja też szkoły filialne lub samodzielne o stopniu organizacyjnym kl. I-III.  Osobiscie, w kwestii funkcjonowania samorzadu w tych szkołach,  mam mieszane uczucia, a piszę o tym bo kiedys miałem szkołe filialną.Dlatego teraz to raczej wywołuję temat niż zajmuję stanowisko.Czy rzeczywiscie samorząd szkolny w takich szkołach jest w stanie samodzielnie wykonywać nadane mu uprawnienia ? Czy może  często jest tylko  narzędziem w rekach dorosłych? Wyłapalem niektóre uprawnienia samorzadu. Uważam że częsć z nich  w takich własnie szkołach jest zrealizować bardzo trudno.  Zreszta popatrzcie sami.

USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  

Art. 55.

1. W szkole i placówce działa samorząd uczniowski, zwany dalej "samorządem".

2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki.

3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.  ( kto ma ten regulamin ułożyć żeby był faktycznie regulaminem samorządu i spełniał wymogi regulaminu)

4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

5. Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,

6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

 

Art. 6a

Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie.........

 

5. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego. ( dobrze że teraz jest "może" bo kiedys było że musiał -  i to najlepiej na pismie)

 

 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r.

w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 oraz z 2002 r. Nr 10, poz. 96)

§ 1

4. Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

 

5. W uzasadnionych przypadkach odrębne imię może być nadane szkole filialnej. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

 

§ 2.

2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego. ( praktyką jest ze są to opinie na pismie, )

RomanG29-09-2003 14:52:21   [#06]
1. Zgadzam się z Jerzykiem, że w szkołach, gdzie są tylko klasy I-III samorządowi trudno samodzielnie wykonywać nadane ustawą uprawnienia. To jest tworzenie fikcji i uczenie uczniów pozoranctwa.

Chociaż mogę sobie wyobrazić metody pracy z takim samorządem, w celu zasięgnięcia od niego miarodajnej opinii na temat nauczyciela, czy innych spraw dotyczących życia szkoły.
Umiem sobie wyobrazić metody pracy z tak małymi dziećmi, aby zrozumiały każdy punkt projektu swojego regulaminu (ale oczywiście ułożonego w wersji pierwotnej przez dorosłych) i aby wniosły do tego projektu konstruktywne i przemyślane przez siebie uwagi.
To samo odnośnie wniosku do samorządu w sprawie nadania imienia.

Tylko dlaczego ustawowo narzucać szkołom konkretną formę nauczania dzieci samorządności? Dlaczego formalizować te metody pod nazwą "samorząd uczniowski"? Te same cele szkoła może osiągnąć innymi metodami.

Dlatego w przypadku szkół I-III jestem za tym, żeby to radzie ped. dać prawo do decyzji. Chcą uczyć samorządności, tworząc formalny twór - proszę bardzo. Nie chcą - robią to w inny sposób. Robić oczywiście muszą.

2. Szkoły przy zakładach poprawczych, karnych, schroniskach dla nieletnich.
Też jestem za pozostawieniem decyzji radom ped. Czemu ma służyć zgoda KO? Przecież to RP zna najlepiej sytuację w swojej placówce, dla KO jest to kolejna papierowa sprawa do odfajkowania.
Niech to będzie umotywowane, niech podlega nadzorowi na zasadach ogólnych, ale dlaczego uzależniać to od zgody KO?
Skoro dajemy tak dużą samodzielność dyrektorom placówek, ufajmy im także i w takich sprawach.
Basik29-09-2003 16:43:04   [#07]
też jestem zdania, że zapis o zgodzie KO jest tu zbędny. W końcu rada placowki jest w tej kwestii bardziej kompetentna. Ale czy nie ma obawy, że wykorzysta możliwość, by nie tworzyć samorządu zbyt ochoczo?
JarTul29-09-2003 18:18:33   [#08]

A może dodać również...

4. a) Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
b) Odebranie szkole imienia następuje w trybie określonym w pkt. 4 lit. a).

Chcemy zmienić imię szkoły, ale najpierw je zupełnie znieść, a następnie wszcząć całą procedurę jego nadania, z szukaniem nowego patrona włącznie. Organ, na wniosek postawiony przez RSz, odpisał, że nie ma aktualnie podstaw prawnych do takiej decyzji.

Gaba29-09-2003 18:24:30   [#09]
Po co znosić, wystarczy nadanie nowego imienia, które znosi imię stare...
JarTul29-09-2003 19:17:26   [#10]

Załóżmy, że na razie...

szkoła nie chce posiadać imienia.
Krystyna Za29-09-2003 21:16:03   [#11]

Podzielam opinię basika i Rycha! Rada placówki powinna mieć kompetencje tworzenia SU

Małgoś29-09-2003 21:40:34   [#12]

(projekt z 25 sierpnia2003r.)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu

w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego

Na podstawie art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.0) zarządza się, co następuje:

§ l. Samorządu uczniowskiego nie tworzy się w następujących typach szkół i placówek:

1) przedszkolach;

2) szkolnych schroniskach młodzieżowych;

3) poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych;

4) centrach kształcenia praktycznego;

5) zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli;

6) bibliotekach pedagogicznych;

7) szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym;

8) specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym;

9) ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim realizację obowiązku szkolnego poprzez udział w zajęciach rewalidacyjno- wychowawczych.

§ 2. Za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny samorządu uczniowskiego można nie tworzyć w:

1) szkołach w zakładach poprawczych; (a ze względu na jakie względy?)

2) szkołach przy zakładach karnych i w schroniskach dla nieletnich; jeżeli w ocenie rady pedagogicznej jest to uzasadnione względami wychowawczo-resocjalizacyjnymi.

a kto występuje z wnioskiem o nietworzenie SU do KO? czy nie powinno to być sprecyzowane? (uchwała RP? wniosek dyrektora po zasięgnięciu opinii RP? biegły psycholog po zbadaniu sytuacji i w/w względów? organ prowadzący?)

§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 1992 r. w sprawie typów publicznych szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego (Dz. Urz. MEN Nr 8, poz. 37).

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 159 i Nr 41, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268, Nr 122, poz. 1320 z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz.362.Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200,poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65,Nr 128,poz. 1176 i Nr 137,poz. 1304.

RADCA PRAWNY

Monika Podgórska

Krystyna Za29-09-2003 22:05:17   [#13]
Małgoś sprecyzowała pięknie pytania! Przecież działalność SU sprzyja pracy resocjalizacyjnej młodzieży
Małgoś30-09-2003 11:54:40   [#14]
:-)
to udowodnił Makarenko w swoim poemacie (przeczytałam te knigę calusieńką w wieku nastu lat - naprawdę!)

przecież w społecznościach monarowskich idea samorządu jest podstawą resocjalizacji (i to skutecznej resocjalizacji)

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]