tylko to co zawiera rozporządzenie o nadzorze i wewnętrzne ustalenia dyrektora szkoły. --------------------------------------------- I tu taki kwiatek - mamy DWA rozporządzenia o nadzorze - w jednym jest hospitacja opisana (zasady, tryb, częstotliwoiść). Drugie wspomina o niej jako o formie nadzoru bez dokładnego precyzowania... Zatem chyba trzeba stosować co najmniej to co jest w pierwszym rozporządzeniu - :-)) Zaznaczam OBA są obowiązujące... :-) (chociaż MEN swego czasu "powielaczowo" twierdził co innego...) Rozporządzenie MEN z dnia 31 grudnia 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk i kwalifikacji niezbędnych do ich zajmowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 46) [obowiązuje od dnia 20 lutego 1997 r.] § 7. ust. 1. Cele nadzoru pedagogicznego realizuje się: 1) w odniesieniu do działalności diagnostyczno - oceniającej poprzez: a) hospitacje, b) bieżące badania wybranych obszarów działalności szkół i placówek oraz nauczycieli (badanie wyników, lustracje, bieżące przeglądy i inne formy), c) wizytacje, 2) w zakresie działalności wspomagającej w szczególności poprzez: szkolenia, narady, instruktaż bezpośredni i opracowania. ust. 2. Sprawowanie nadzoru w formach wymienionych w ust. 1 powinno być poprzedzone przygotowaniem narzędzi badawczych, w szczególności: arkuszy kontrolnych, testów, ankiet, a także wymaga podejmowania niezbędnych czynności, w szczególności: obserwacji, rozmowy, analizy dokumentacji szkoły lub placówki oraz prac uczniowskich. § 8. ust. 1. Hospitacja jest bezpośrednią obserwacją: 1) realizacji przez nauczycieli statutowych zadań szkoły lub placówki, w szczególności zajęć prowadzonych z uczniami lub wychowankami, 2) czynności hospitacyjnych dyrektora i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce. ust. 2. Celem hospitacji jest diagnoza efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, a w stosunku do dyrektorów i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze - również jakości sprawowanego nadzoru pedagogicznego. ust. 3. Hospitacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, prowadzą: 1) dyrektor oraz inni nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze - w odniesieniu do nauczycieli szkoły lub placówki, 2) dyrektor - w odniesieniu do innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, z zastrzeżeniem pkt 3, 3) pracownicy nadzoru - w odniesieniu do dyrektorów szkół lub placówek oraz nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, w której stanowisko dyrektora powierzono osobie nie posiadającej kwalifikacji pedagogicznych. ust. 4. Hospitacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, prowadzą: 1) dyrektor - w odniesieniu do czynności hospitacyjnych podejmowanych przez innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, z zastrzeżeniem pkt 2, 2) pracownicy nadzoru - w odniesieniu do dyrektorów szkół lub placówek oraz nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w szkole lub placówce, w której stanowisko dyrektora powierzono osobie nie posiadającej kwalifikacji pedagogicznych. ust. 5. Każdy nauczyciel szkoły lub placówki powinien być hospitowany przynajmniej jeden raz w roku szkolnym. ust. 6. Wnioski i spostrzeżenia z hospitacji należy omówić w dniu przeprowadzenia hospitacji, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - najpóźniej w ciągu trzech dni po jej przeprowadzeniu. ust. 7. W przypadku hospitacji lekcji lub innych zajęć programowych hospitacją obejmuje się całą jednostkę lekcyjną (zajęć). Hospitujący nie może ingerować w przebieg obserwowanych zajęć. ust. 8. Nie hospituje się zajęć, w których obecność osób trzecich może zakłócić przebieg pracy diagnostycznej lub terapeutycznej. ust. 9. Dyrektor szkoły lub placówki oraz pracownicy nadzoru prowadzący hospitacje określają ich częstotliwość i zakres w planach nadzoru, o których mowa w § 12. ust. 10. Przepisów ust. 1-9 nie stosuje się do szkół i placówek niepublicznych. ----------------------------------------------------------- Rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. Nr 67, poz. 759) [obowiązuje od dnia 1 września 1999 r.] § 4. Organy sprawujące nadzór pedagogiczny i dyrektorzy szkół i placówek prowadzą mierzenie jakości pracy szkół i placówek w szczególności przez: 1) badanie skuteczności działania szkoły lub placówki, porównując osiągane efekty z założonymi celami, 2) badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów, 3) diagnozowanie wybranych obszarów pracy szkoły lub placówki, 4) zorganizowane i systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły lub placówki, według ustalonych kryteriów, 5) hospitację polegającą w szczególności na obserwacji wiedzy, umiejętności i postaw uczniów. |