Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ilu uczniów na jednego opiekuna
strony: [ 1 ]
violka31-03-2003 22:01:02   [#01]

nie mogę znaleźć żadnych przepisów dotyczących liczby opiekunów na wycieczce

stosowane jestu nas - 10 uczniów na 1 opiekuna przy wyjeździe poza miejsce zamieszkania, do kina piechotką 15-25 ucz.

może znacie jakieś przepisy regulujące te sprawy?

Leszek31-03-2003 22:50:40   [#02]
Na stronie chyba KO Poznań znalazłem taki zestaw przepisów, może ci się przydadzą.
Pozdrawiam


Wycieczki szkolne

W związku ze zmianą ROZPORZĄDZENIA  MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ i SPORTU z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, a w szczególności braku informacji o konkretnej liczbie uczniów będących pod opieką nauczyciela przypominam, że istnieją inne akty prawne które regulują niektóre z tych zagadnień.  O ilości dzieci pozostających pod opieką jednego nauczyciela w czasie wycieczek przedmiotowych, krajoznawczo - turystycznych oraz podczas przewozu dzieci decyduje dyrektor placówki zgodnie z zapisem w Rozporządzeniu.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 8 listopada 2001 r. Dziennik Ustaw Nr 135 -  Poz. 1516
w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
§ 1. 1. Przedszkola, szkoły i placówki, zwane dalej „szkołami", mogą organizować dla wychowanków i uczniów, zwanych dalej „uczniami", różnorodne for-my krajoznawstwa i turystyki.
2. W organizowaniu form działalności, o której mo-wa w ust. 1, szkoły mogą współdziałać ze stowarzysze-niami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
§ 2. Organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:
1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodnicze-go, tradycji, zabytków kultury
i historii,
2) poznawanie kultury i języka innych państw,
3)poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego
i kulturalnego,
4) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wycho-wania,
5) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętno-ści korzystania z zasobów przyrody,
6) podnoszenie sprawności fizycznej,
7) poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pocho-dzących z terenów zagrożonych ekologicznie,
8) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,  przeciwdziałanie patologii społecznej,
9) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
§ 3. Krajoznawstwo i turystyka może być organizo-wana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
§ 4. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odby-wa się w następujących formach:
1) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowa-ne przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązu-jącego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych - zwane dalej „wycieczkami",
3) imprezy krajoznawcze-turystyczne, takie jak: biwa-ki, konkursy, turnieje,
4) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrow-ne, w których udział wymaga od uczestników przy-gotowania kondycyjnego i umiejętności specjali-stycznych, w tym posługiwania się specjalistycz-nym sprzętem,
5) imprezy wyjazdowe- związane z realizacją progra-mu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zi-mowe, szkoły ekologiczne - zwane dalej „imprezami".
§ 5. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stop-nia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
§ 6. 1. Obozy wędrowne, o których mowa w § 4 pkt 4, organizuje się po trasach przygotowanych przez podmioty działające w zakresie turystyki kwalifikowa-nej. -
            2. Przy ustalaniu bazy noclegowej dla uczestników wycieczek i imprez uwzględnia się istniejącą bazę szkolnych schronisk młodzieżowych.
§ 7. 1. Szkoły mogą organizować wycieczki i impre-zy zagraniczne w formach, o których mową. w § 4 pkt 1-4.
2. Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez, o których mowa w ust. 1, wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawu-jącego nadzór pedagogiczny.
3. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, zawie-ra w szczególności:
1) nazwę kraju,
2) czas pobytu,
3) program pobytu,
4) imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
5) listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.
§ 8. Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczkach, z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ra-mach zajęć lekcyjnych, i imprezach wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych.
§ 9. 1. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym
i organizacyjnym, a następ-nie informuje się uczestników o podjętych ustaleniach,
a w szczególności o: celu, trasie, harmonogramie i re-gulaminie.
2. Zapewnienie opieki i bezpieczeństwa przez szkolę uczniom podczas wycieczek i imprez odbywa się w sposób określony w przepisach wydanych na pod-stawie ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889 i Nr 102, poz. 1115)
i ustawy o systemie oświaty.
§ 10. 1. Program wycieczki lub imprezy organizo-wanej przez szkolę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły.
2. Wzór karty wycieczki lub imprezy stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 11. 1. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicz-nych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realiza-cji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
2. Kierownikiem wycieczki lub Imprezy może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która:
1) ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
2) jest instruktorem harcerskim,
3) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowa-nej lub pilota wycieczek.
3. Kierownikiem obozu wędrownego, o którym mo-wa w § 4 pkt 4, może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych (lub posiadająca uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt 3.
4. Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej, o której mowa w § 4 pkt 4, może być osoba posiadają-ca uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt 3 bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny spor-tu.
§ 12. Kierownik wycieczki lub imprezy w szczegól-ności:
1) opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy,
2) opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników,
3) zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
4) zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania,
5) określa zadania opiekuna w zakresie realizacji pro-gramu, zapewnienia opieki
 i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,
6) nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomo-cy,
7) organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
8) dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
9) dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
10) dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finan-sowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
§ 13. 1. Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba.
2. Opiekun w szczególności:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
2) współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
3) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
4) nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
5) wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
§ 14. Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorą-cych udział w wycieczce lub imprezie zagranicznej mo-że być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwia-jącym porozumienie się w kraju docelowym, jak rów-nież w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy.
§ 15. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypad-ków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej - ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wy-padków i kosztów leczenia.
§ 16. Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub imprez, może być finansowana ze środków pozabudże-towych, a w szczególności:
1) z odpłatności uczniów biorących udział w wyciecz-ce lub imprezie,
2) ze środków pochodzących z działalności samorzą-du uczniowskiego i organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,
3) ze środków wypracowanych przez uczniów,
4) ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także osoby fizyczne i prawne.
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Wyciąg
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o "dyrektorze" rozumie się przez to dyrektora szkoły lub placówki.
§ 2.
Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek.
§ 13.
Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby.
§ 19.
1. Jeżeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia lub  stan znajdującego się w nim wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa, niedopuszczalne jest rozpoczęcie zajęć.
2. Jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć - niezwłocznie się je przerywa i wyprowadza się z zagrożonych miejsc osoby powierzone opiece szkoły lub placówki.

Rozdział 3
Wychowanie fizyczne, sport i turystyka
§ 32.
1. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać.
2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się również przy ustalaniu programu zajęć, imprez, wycieczek.
§ 33.
1. Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
2. Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.

§ 34.
1. Jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestników zaznajamia się z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą.
2. Osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki mogą pływać oraz kąpać się tylko w obrębie "kąpielisk" i "pływalni" w rozumieniu przepisów określających warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.
3. Nauka pływania może odbywać się tylko w miejscach specjalnie do tego celu wyznaczonych i przystosowanych.
4. Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się po stały nadzór ratownika lub ratowników i ustawiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły bądź placówki.
§ 35.
1. Kajaki i łodzie, z których korzystają uczestnicy wycieczek wyposaża się w sprzęt ratunkowy.
2. Ze sprzętu pływającego korzystają jedynie osoby przeszkolone w zakresie jego obsługi oraz posługiwania się wyposażeniem ratunkowym.
§ 36.
Niedopuszczalne jest używanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów.
§ 37.
Niedopuszczalne jest urządzanie ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach, jeziorach i innych zbiornikach wodnych.
możliwości zapewnienia warunków bezpiecznego korzystania z tego sprzętu.
Rozdział 4
Wypadki osób pozostających pod opieką szkoły i placówki
§ 40.
Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy.
§ 41.
1. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
1) rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego;
2) organ prowadzący szkołę lub placówkę;
3) pracownika służby bhp;
4) społecznego inspektora pracy;
5) radę rodziców.
2. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
3. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
4. Zawiadomień, o których mowa w ust. 1 - 3 dokonuje dyrektor bądź upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 53.
Szkoły i placówki niepubliczne dostosują swoją działalność do wymogów określonych w § 7 ust. 1, § 9 ust. 2, § 10 ust. 2, § 20 i § 21 w terminie do dnia 31 sierpnia 2003 roku.
§ 54.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 roku w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.

Wyciąg
Rozdział 1
    Przepisy ogólne

§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach oraz obowiązki osób prawnych  i fizycznych prowadzących w górach działalność w zakresie kultury fizycznej,

2) warunki bezpieczeństwa osób pływających kąpiących się i uprawiających sporty wodne oraz obowiązki osób prawnych i fizycznych prowadzących nad wodą działalność w tym zakresie.

          Rozdział 2
Warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach

§ 2. 1. Rozporządzenie dotyczy terenów położonych powyżej 600 m nad poziomem morza, których rzeźba terenu stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia osób na nich przebywających lub których zagospodarowania rekreacyjno - sportowe kwalifikuje  do uprawiania turystyki, rekreacji ruchowej i sportowej w górach.
2. Rozporządzenie dotyczy również terenów leżących poniżej 600 m n.p.m, których rzeźba stwarza zagrożenia dla zdrowia i życia osób na nich przebywających lub których zagospodarowanie rekreacyjno - sportowe kwalifikuje do uprawiania turystyki, rekreacji ruchowej i sportu w górach.
§ 4. 1. Za stan i warunki bezpieczeństwa terenów i tras służących uprawianiu sportów zimowych, znajdujących się przy kolejach linowych lub wyciągach narciarskich, odpowiadają właściciele tych kolei i wyciągów.

Załącznik numer 3
Szczegółowe zasady organizowania wycieczek oraz zbiorowych imprez turystycznych    i sportowych w górach.

§ 1. 1. Organizatorzy imprez turystycznych mają obowiązek opracowania regulaminu imprezy, w którym określają m. in.  warunki zapewniające bezpieczeństwo jej uczestników. Organizator powinien zapoznać uczestników z regulaminem przed imprezą.
§ 2. 1. Imprezy sportowe o charakterze masowym lub wyczynowym  są organizowane na podstawie regulaminów właściwych polskich związków sportowych.
2. Regulamin powinien uwzględniać specyfikę obszaru, na którym odbywa się impreza oraz ustalać zasadę udzielania pomocy w razie wypadku.
§ 3. 1. Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej  1 000 m mogą prowadzić tylko przewodnicy turystyczni.
2. Treningi na terenach górskich, poza trasami narciarskimi i turystycznymi, powinny odbywać się z udziałem górskiego przewodnika turystycznego.
§ 4. 1. Organizatorów imprez turystycznych i sportowych dla młodzieży szkolnej obowiązują także przepisy wydane przez Ministra Edukacji Narodowej.

Rozdział  3

Warunki bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.

§ 7. 1. Do wykonywania zadań w zakresie bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących   się  i uprawiających sporty wodne upoważnione są Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe WOPR oraz inne organizacje ratownicze, które wykonują obowiązki   uprawnienia WOPR za zgodą Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.
§ 8. 1. Kąpieliska mogą być zorganizowane lub prowizoryczne
2. Kąpieliskiem zorganizowanym jest teren położony nad obszarem wodnym,                  z plażą, na stale przystosowany do kąpieli, z wyznaczonymi i trwale oznakowanymi  strefami kąpieli, wyposażony w urządzenia sanitarne oraz inne urządzenia, jak: pomosty, natryski  i szatnie.
      3. Kąpieliskiem prowizorycznym jest teren położony nad obszarem wodnym,               z plażą, przystosowany do sezonowego wykorzystania, z miejscem do kąpieli prowizorycznie oznakowanym oraz w urządzenia sanitarne.
4. Pływalnią jest obiekt wyposażony w sztuczny zbiornik / basen/ przeznaczony        do kąpieli, mający trwałe brzegi i dno, zaopatrywany w wodę przepływową oraz mający urządzenia sanitarne, szatnie i natryski. Pływalnie mogą być kryte o odkryte.
5. Szczegółowe warunki korzystania z kąpieliska lub pływalni określa  regulamin.
§ 9. 1. Kąpielisko należy zlokalizować tak, aby miało dogodnie ukształtowany brzeg             i dno oraz dobre nasłonecznienie. Szybkość prądu wody w obrębie kąpieliska zlokalizowanego nad wodami bieżącymi nie powinna przekraczać 1 m/sek.
3. Zlokalizowanie kąpieliska wymaga pozytywnej opinii WOPR oraz uzgodnienie z właściwymi organami administracji samorządowej, inspektoratem żeglugi śródlądowej  i organem SANEPID-u , a lokalizacja kąpieliska nad wodami morskimi z dyrektorem właściwego urzędu morskiego.
§ 10. 4. Dzieci do lat 7 mogą korzystać z kąpieli wyłącznie pod opieką i nadzorem osób pełnoletnich.
§ 12. 1. Do obowiązków kierowników kolonii, obozów i innych placówek wypoczynku dzieci i młodzieży, których uczestnicy korzystają z ogólnodostępnych kąpielisk  i pływalni, należy:
1) zapoznanie uczestników z regulaminem danego kąpieliska lub pływalni oraz  czuwaniem nad jego ścisłym przestrzeganiem,
2) uzgodnienie z kierownikiem kąpieliska lub pływalni warunków i sposobu     korzystania   z kąpieliska lub pływalni zapewniających bezpieczeństwo     uczestnikom.
§ 17. 1. Zapewnienie bezpieczeństwa przez osoby fizyczne i prawne, prowadzące nad wodą działalność w dziedzinie kultury fizycznej, uprawniającym sporty wodne,                                   a szczególności: żeglarstwo, żeglarstwo lodowe , żeglarstwo motorowodne, narciarstwo wodne, wioślarstwo, kajakarstwo, oraz lotniarstwo i paralotnictwo holowania za statkami motorowodnymi, polega na:
1) zagospodarowaniu i eksploatacji przystani i sprzętu pływającego oraz    użytkowania przyległych akwenów - zgodnie z wymogami bezpieczeństwa,    ustalonymi w odrębnych przepisach
2) zapewnienie na przystani i akwenie, o którym mowa w pkt. 1, warunków      do udzielania pomocy osobom potrzebującym, w tym pomocy                przedlekarskiej w nagłych wypadkach.

§ 18. 1. Skład załogi sprzętu pływającego ustala się, uwzględniając zasady dobrej praktyki  i wymagania przepisów.
        2. Jeżeli w składzie załogi sprzętu pływającego są dzieci do lat 14, powinna nim kierować osoba pełnoletnia.
            3. Podczas zorganizowanych imprez dla dzieci przepisu ust. 2 nie stosuje się.
            4. Szczegółowe zasady bezpieczeństwa osób biorących udział w imprezach żeglarskich określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

Szczegółowe Warunki Bezpieczeństwa osób korzystających
z kąpielisk i pływalni.
/Wyciąg/
§ 4. 1. Korzystanie z kąpieliska i pływalni może odbywać się w grupach zorganizowanych lub indywidualnie.
2. Przez grupę zorganizowaną rozumie się ę zespół osób uprawiających ćwiczenia ruchowe w wodzie pod nadzorem i kierunkiem instruktora, trenera, nauczyciela lub innej uprawnionej osoby.
§ 5. W celu stworzenia warunków bezpieczeństwa w kąpielisku zorganizować należy:
1) zapewnić stałą kontrolę przez ratowników lustra wody z brzegu  od strony  wody /z łodzi ratunkowych lub specjalnych pontonów/
           2/ trwale oznaczyć strefy dla umiejących i nie umiejących pływać,                                a w szczególności:
a/ strefy dla nie umiejących pływać o głębokości nie większej niż 120 cm - bojami w kolorze żółtym, przy czym za bojami powinien znajdować  strefa  o szerokości 5 m i głębokości nie przekraczającej 130 cm,
      b/ strefy dla umiejących pływać o głębokości wody do 4 m - bojami         o kolorze czerwonym, przy czym odległość ich od strefy dla nie umiejących pływać lub od linii brzegowej może w kierunku prostopadłym wynosić maksymalnie 50 m,
3/ wydzielić brodzik dla dzieci w miejscu, w którym znajduje się piaszczyste  i płaskie dno oraz woda o głębokości do 40 cm, przez oznaczenie bojami oraz otoczenie siatką sięgającą do dna.
4/ zapewnić bieżącą informację dotyczącą temperatury wody i powietrza oraz  wysokości fali i siły wiatru,
5/ wyposażyć kąpielisko w apteczkę i sprzęt medyczny pierwszej pomocy,
                       6/ wyposażyć kąpielisko w sprzęt ratunkowy i pomocy oraz urządzenia     sygnalizacyjne i ostrzegawcze ( wzrokowe i słuchowe)
              7/ ustawić maszty wyposażone w komplet flag informacyjnych.

§ 8. 2. W zajęciach prowadzonych w zorganizowanych grupach na jedną osobę prowadzącą zajęcia nie może przypadać więcej niż 15 uczestników.

§ 13. 1. Regulamin kąpieliska i pływalni powinien w szczególności:
1) określić nazwę i adres jednostki organizacyjnej prowadzącej kąpielisko lub pływalnię,
2) przewidywać zakaz wstępu osobom, których stan wskazuje na spożycie alkoholu, zakaz sprzedaży, podawania, wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych,
3) postanawiać, że:
a) dzieci do lat 7 mogą przebywać na terenie kąpieliska lub pływalni oraz kąpać się wyłącznie pod opieką osób pełnoletnich,
b) zajęcia na pływalni krytej odbywają się grupowo według ustalonego rozkładu zajęć,
c) grupa pływająca na pływalni krytej nie może liczyć więcej niż 15 uczestników na jedną osobę prowadzącą zajęcia,
d) zajęcia na pływalni krytej mogą odbywać się tylko w obecności instruktorów pływania i ratowników,
e) osoby naruszające porządek publiczny lub przepisy regulaminu będą usuwane z terenu kąpieliska lub pływalni.

Ponadto pamiętajmy że obowiązuje nas Ustawa
z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym
/Dziennik Ustaw Nr 98 z dnia 19 sierpnia 1997 r. z/
     W y c i ą g
violka01-04-2003 08:13:15   [#03]
dziękuję
Majka01-04-2003 14:24:47   [#04]

szczyt makiawellizmu ;-)

1. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać.
2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się również przy ustalaniu programu zajęć, imprez, wycieczek.

W razie jakowegoś nieszczęścia kontrolujący zawsze  może zarzucić kierownikowi wycieczki, że źle ustalił ilość opiekunów.

Mariola01-04-2003 14:56:04   [#05]

Majka

umiesz podnieść człowieka na duszy ;-)
violka01-04-2003 15:00:02   [#06]
to prawda
Jersz01-04-2003 15:43:44   [#07]

Nie koniecznie "w razie jakowego nieszczęścia kontrolujący zawsze  może zarzucić kierownikowi wycieczki, że źle ustalił ilość opiekunów".

Jeśli liczba uczniów zostanie ustalona na podstawie przepisów , przepisów prawa wewnątrzszkolnego to nie będzie można stawiać dyrektorowi zarzutów. Należy ustalić zasady  organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki, w tym  liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki. Obliguje nas do tego ramowy statut ->

RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności:

2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,

§ 16. Statut szkoły określa:

3) warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo.
 
 
Pozdrawiam JERSZ

Majka01-04-2003 16:18:46   [#08]

Jersz -punkt widzenia ;-)

Ja piszę z pozycji nauczyciela, który podpisze kartę wycieczki i będzie wykonywał zadania kierownika wycieczki , ty - o obowiązkach dyrektora.

Jeśli zgodnie z zacytowanym przepisem poproszę o kilku opiekunów, dyrektor może mi odmówić. Ma też prawo w przepisach wewnątrzszkolnych ustalić obowiązujące na wycieczkach ilości opiekunów .

Tylko czy może  to zrobić, jeśli prawo wyższego rzędu stwierdza, że liczbę opiekunów ustala się w zależności od (...) to już cytowałam. Jako kierownik i organizator wycieczki ja odpowiadam za bezpieczeństwo powierzonej mi młodzieży. Dyrektor kontroluje mnie, ale wg interpretacji pana, który prowadzi szkolenie z tychże przepisów, to kierownik wycieczki decyduje o ilości opiekunów (zna warunki, młodzież, trasę itp) i pierwszy odpowiada głową.

Jersz01-04-2003 17:25:01   [#09]

Kierownik wycieczki planuje. Dyrektor zatwierdza. Bierze w ten sposób odpowiedzialność. Kierownik musi się wówczas zastosować do zatwierdzonej organizacji wycieczki.

JERSZ

Marcin W01-04-2003 21:42:49   [#10]
U nas jest 10 uczniów na jednego opiekuna po za miastem ......w górach do 1000 metrow bez przewodnika.......u nas o tym w statucie nic nie ma......nie wiem skąd to wiem...tylo że organizowane wycieczki przez biura maja jeden opiekun za darmo na 15 uczestnikow.........
Grażyna03-04-2003 20:04:19   [#11]

violka, może o to chodzi

wynika to z poniższego rozporządzenia - tak sądzę- Marcinie

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 21 stycznia 1997 r.

w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.
(Dz. U. Nr 12, poz. 67)

Na podstawie art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496) zarządza się, co następuje

§ 1. Organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej są obowiązani do zapewnienia bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej. Organizatorzy wypoczynku są również obowiązani zatrudniać odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną.

§ 2. Organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

§ 3. 1. Wypoczynek może być organizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska) i formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście), zwanych dalej "placówkami wypoczynku".

2. Liczba uczestników wypoczynku pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 20 osób, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, jeżeli przepisy w sprawie ogólnych warunków bezpieczeństwa i higieny nie stanowią inaczej.

3. W przypadku dzieci do 10 roku życia liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 15 osób.

4. Liczba uczestników wypoczynku pozostających pod opieką jednego wychowawcy ulega zmniejszeniu, jeżeli uczestnikami są dzieci i młodzież niepełnosprawna wymagająca stałej opieki lub pomocy. Zmniejszenie liczby uczestników następuje w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

Marcin W03-04-2003 20:15:10   [#12]
dziekuje Grażynko :D
RomanG03-04-2003 21:00:24   [#13]
Rozporządzenie o wypoczynku nie dotyczy chyba wycieczek.
beera03-04-2003 22:09:54   [#14]

nie...

nie dotyczy

 

.........

Romanie?

urodziło się już?

:-)))

violka03-04-2003 23:12:45   [#15]

nie dotyczy wycieczek

ale może się przydać

dziękuję

Grażyna04-04-2003 16:41:07   [#16]

wiem, wiem

wkleiłam je a propos wymogów biura, o którym pisał Marcin ale można się na nim wzorować przy organizacji wycieczek (bo w w wyżej cytowanych rozp. nie ma nigdzie liczby uczestników). Powinien taki zapis pojawić się więc w statucie szkoły lub regulaminie wycieczek szkolnych (lepiej w tym drugim, bo zawsze bez problemu można go zmienić, a ze statutem są korowody).
RomanG04-04-2003 17:04:09   [#17]

Tylko że

podczas wypoczynku jest 20 dzieci (15 do 10 lat), na wycieczkach zaś do tej pory był wymóg 1 opiekuna na 15 uczniów (10 przy turystyce kwalifikowanej). Bałbym się wzorować.


PS. Jeśli na kolonii mamy grupę mieszaną, tzn. część dzieci nie skończyła 10 lat, część skończyła, to co robimy? 15 czy 20 osób na jednego wychowawcę?
Grażyna04-04-2003 20:40:25   [#18]

jakoś trzeba sobie radzić

Ja przyjęłam w mojej szkole: 1 opiekun na 15 dzieci w wieku do 10 lat, a powyżej 10 lat do 20 osób. Z tym, że wyjazdy w góry analogicznie 1 opiekun na 10 i 15 dzieci. Ponadto wymagam, aby na wycieczkę całodniową jechali z wychowawcą rodzice (średnio przyjmuję przelicznik, że ma to być co najmniej 1 rodzic na klasę).

Grażyna04-04-2003 20:42:28   [#19]

a propos statutu

a i jeszcze jedno. Nie pisałabym tak szczegółowo na ten temat w statucie, lepiej uregulować to w ramach regulaminu wycieczek. Kiedy zmienią się przepisy łatwiej zmienić regulamin niż wprowadzić zmiany do statutu.
JCK05-04-2003 07:34:46   [#20]

troszkę jeszcze do ogródka

Proszę pamiętać rownież że nauczyciel to ponoć też człowiek i ma prawo do wypoczynku. Jego dzienny czas pracy to 8 godzin z KN i jeszcze "chyba" 4 z kp. Więc po 12 godzinach piwko, siusiu, paciorek i spać na 8 godzin i dopiero do roboty.(dodatkowo należy się za lenistwo delegacja!! choć nie zawsze opłaca się ją brać,za dużo papierów trzeba dorobić) Więc przy ustalaniu ilości uczestników należy to również uwzględnić. Ponadto może być np wycieczka autokarowa w góry po których raczej chodzi się piechotką. W autobusie może być mniejsza liczba opiekunów brana pod uwagę, ale na szlaku trzeba ją wyrażnie zwiększyć. Nie wystarczy więc w kwitologii szkolnej tylko określić ilość uczestników na jednego opiekuna tylko zróżnicować ją też od czasu pracy opiekuna i warunków terenowych. takie uzgodnienie ułatwi życie przy każdym zatwierdzaniu wycieczki. Zgadzam się też że opiekun planuje a dyrektor zatwierdza i tak ma być ale kierownicy wycieczek jak dyrektor poleca zmniejszyc liczbę opiekunów to nie przepisujcie karty tylko dyrektor niech skreśli Waszą liczbę i ze swoją parafą wpisze swoją ilość. Nie kręćcie bata na siebie. Pozdrawiam Jacek K
fredi11-06-2003 20:07:32   [#21]
a co jeżeli kierownik wycieczki odjężdza bez kilku uczestników i twierdzi, ze ma zgodę ich rodziców na to , ze dojadą do wycieczki i robi to samowolnie? Nawet sa podania tych uczniów skierowane do kierownika wycieczki.

UWAGA!
Nie jesteś zalogowany!
Zanim napiszesz odpowiedź w tym wątku, zaloguj się!
Dopiero wtedy będziesz mógł/mogła wysłać wprowadzony komentarz na forum.
Jeśli nie masz jeszcze założonego konta na forum, załóż je.
Logowanie i/lub zakładanie konta.

strony: [ 1 ]