Forum OSKKO - wątek

TEMAT: konsultacja UOSO- ostatnia proba
strony: [ 1 ][ 2 ]
beera08-08-2006 17:40:04   [#01]

Sprawa:  uwagi Stowarzyszenia na temat projektu USTAWY z dnia …..  2006 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw , w części dotyczącej zmian w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.1)

 

Brzmienie przepisu

Uwagi OSKKO

1)  po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:

„Art. 4a. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może, w drodze rozporządzenia, nałożyć na szkoły i placówki zapewniające uczniom korzystanie z usługi dostępu do Internetu na ich terenie obowiązek zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów.

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, może być nałożony po warunkiem zapewnienia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania szkołom i placówkom możliwości nieodpłatnego korzystania z oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów.";

Stowarzyszeni uważają, ze prawo nałożenia obowiązku zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści […] w drodze Rozporządzenia Minister ma także w przypadku nie włączenia Art. 4a.1 do UoSO,

Proponujemy wykreślenie zapisu, bądź zastąpienie go proponowanym niżej:

Art. 4a. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w drodze rozporządzenia, nakłada na szkoły i placówki zapewniające uczniom korzystanie z usługi dostępu do Internetu na ich terenie, obowiązek zainstalowania i aktualizowania nieodpłatnego oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów.

 

8)  w art. 39:

a)  w ust. 1 w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

„9) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły

PYTANIE OSKKO:

Czy zapis Art. 56.2 warunkuje realizację zapisu Art. 39.1.9?

Stowarzyszeni proszą o uściślenie sformułowania „stwarza warunki do działania”



 

lub placówki.",

b)     ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.";

UWAGI OSKKO:

Proponujemy uzupełnienie brzmienia ust. 2 o:

Rada rodziców i samorząd uczniowski przedstawiają swoją opinię w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjęciu uchwały rady pedagogicznej.
Nieprzedstawienie opinii rady rodziców bądź samorządu uczniowskiego nie wstrzymuje decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym.

 

9)     w art. 40 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

 „3. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.";

UWAGI OSKKO:

Proponowany zapis nie zmienia w żaden sposób stanu prawnego. Poprzedni zapis UOSO także dawał prawo brania udziału w zebraniach rady pedagogicznej osób zapraszanych

beera08-08-2006 17:40:52   [#02]

cd

do art. 1 pkt 10 -12 (zmiana statusu rady rodziców)

UWAGI OSKKO:
Stowarzyszeni  popierają działania MEN zmierzające do  zmiany w zakresie statusu rady rodziców jako organu szkoły, kompetencji tego organu i jego zasad działania, uznajemy za zasadną potrzebę zwiększenia roli rodziców w życiu społeczności szkolnej.

WĄTPLIWOŚCI:

Zwracamy uwagę na:

 
1.brak  umiejscowienia szkolnych rad rodziców w systemie , i tak proponujemy:

Art. 45. 1. Przy Ministrze właściwym do spraw oświaty i wychowania może działać proponujemy : „działa” Krajowa Rada Oświatowa, zwana dalej "Krajową Radą", będąca społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawach oświaty.

Art. 46. 1. W skład Krajowej Rady wchodzą przedstawiciele wojewódzkich rad oświatowych, po jednym z każdej rady wojewódzkiej, oraz po jednym przedstawicielu centralnych struktur związków zawodowych zrzeszających nauczycieli. Proponujemy uzupełnić zapis: W skład Rady mogą też wchodzić przedstawiciele ogólnopolskich pozarządowych organizacji oświatowych.

Art. 48. 1. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może  powołać proponujemy „powołuje”radę oświatową działającą przy tym organie.

Art. 49. Organ, o którym mowa w art. 48 ust. 1, ustala:

1) skład proponujemy ustalenie obligatoryjnego składu rady- z uwzględnieniem w nim rodziców, nauczycieli i przedstawicieli ogólnopolskich organizacji pozarządowych i zasady wyboru członków rady oświatowej;

2) regulamin działania rady oświatowej.

2. Zmiany założone w projekcie UoSO powodują, ze nastąpi nałożenie się kompetencji dwóch społecznych organów w szkole- Rady Rodziców oraz Rady szkoły. Proponujemy dyskusję nad koniecznością obecności w Ustawie obu tych rad wobec zwiększania kompetencji Rad Rodziców

Proponujemy:

Rada szkoły (art. 50, 51, 52) - uchylić - kompetencje przekazać do rady rodziców i tak:

 Art. 50. 1. W szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek.

2. Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także:

1) uchwala statut szkoły lub placówki; - rada rodziców na podstawie projektu opracowanego prze RP

2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły lub placówki i opiniuje projekt planu finansowego szkoły lub placówki; - rada rodziców

3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący; - rada rodziców

4) opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki;  - rada rodziców

5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły lub placówki i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych - rada rodziców

3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki rada szkoły lub placówki może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły lub placówki określa regulamin, o którym mowa w art. 51 ust. 5- rada rodziców

 

10) art. 53 otrzymuje brzmienie:
 „Art. 53. 1. W szkołach i placówkach działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów.

WĄTPLIWOŚCI OSKKO:

Wprowadzony został obligatoryjny obowiązek działania RR na terenie szkół i placówek, z obowiązkiem łączy się możliwość jego egzekwowania- jakie argumenty prawne przewiduje MEN w sytuacji gdy RR nie powstanie z woli rodziców?

 

2.  W skład rady rodziców wchodzi po dwóch przedstawicieli:

1)  w szkołach - rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;

2)   w placówkach - rad stałej formy zajęć, utworzonej zgodnie ze statutem placówki, wybranych w tajnych wyborach  przez zebranie rodziców uczniów korzystających z danej formy zajęć.

UWAGI OSKKO:
Nie należy w ustawie wskazywać rodzicom sposobu wyboru ich reprezentantów do Rady Rodziców. Zwłaszcza, że w ust.4 pkt 2 jest  już określone, co powinno znajdować się w regulaminie RR: "  
szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych ...oraz przedstawicieli tych  rad do rady rodziców..."     

 

3.   W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

 

UWAGI OSKKO:

Wątpliwości budzi ilość rodziców, którzy mieliby tworzyć oddziałową Radę Rodziców

4.  Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:

1)  wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;

2)  szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych i rad stałej  formy zajęć oraz przedstawicieli tych  rad do rady rodziców odpowiednio szkoły lub placówki.

WATPLIWOŚCI OSKKO:
Wobec zwiększonych kompetencji RR pojawia się konieczność nałożenia pewnych obowiązków na RR- np. protokołowanie zebrań, regulamin pracy, tryb postępowania z Uchwałami podjętymi niezgodnie z przepisami prawa , itd…

Proponujemy ust. 4 w brzmieniu :

4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności
4a.  Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia ramowy regulamin działania rady rodziców.

 

zgredek08-08-2006 17:40:59   [#03]

po kawałku pójdzie

chyba;-)

beera08-08-2006 17:41:21   [#04]

11)  w art. 54:
a)  ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.",

 

 

 

 

 


UWAGI OSKKO:

Przepis ten pozostawiony w takim kształcie nie wnosi do systemu prawnego żadnej nowej jakości.

a/ Uprawnienia te wynikają już z innych ustaw (k.p.a., dostęp do informacji publicznej).
Proponujemy uregulowanie dotyczące nakłozenia na organ dodatkowych obowiązków związanych z uprzywilejowanym traktowaniem takich wystąpień rodziców, np. krótszy termin rozpatrzenia sprawy i udzielenia odpowiedzi.

b/ Kontrowersyjne postanowienie NSA (T I SA 943/00 OSP 2001/7-8/109), zgodnie z którym:

Rada rodziców powołana na podstawie art. 53 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.)
nie jest organizacją społeczną w rozumieniu art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) uprawnioną do występowania do tego Sądu w interesie rodziców uczniów.
 - do tego wprawdzie glosa częściowo krytyczna Zimmermana (OSP 2001/7-8/109) -

sprawia, że wystąpienia rady rodziców mają dla organu praktycznie dużo mniejszą rangę prawną niż wystąpienia indywidualne rodziców. Tym ostatnim przysługują wszystkie gwarancje, łącznie z prawem do sądu.

b)  po ust. 1 dodaje się ust. 1 a w brzmieniu:

„1a. Do kompetencji rady rodziców należy:

1)  uchwalanie,   w   porozumieniu   z   radą  pedagogiczną   programu wychowawczego szkoły lub placówki oraz programu profilaktyki problemów   dzieci    i    młodzieży    dostosowanego    do    potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb danego środowiska;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UWAGI OSKKO

1.
Stowarzyszeni wskazują  brak uregulowania kwestii związanych z konsekwencją nieuchwalenia programów lub braku porozumienia w tej kwestii.
Pytanie:
Jaki tryb postępowania przyjąć w przypadku nie uchwalenia programu wychowawczego przez rade Rodziców, bądź w przypadku braku porozumienia pomiędzy organami.

2. Wątpliwości budzi zapis także samo znaczenie sformulowania „ w porozumieniu”

Za słownikiem języka polskiego PWN.

W porozumieniu z kimś
1. z czyjąś wiedzą,
2. za czyjąś zgodą

Prosimy o uściślenie brzmienia przepisu, proponujemy:
1) uchwalanie,   w   porozumieniu ( 1. za zgodą,  lub 2. po uzyskaniu opinii)      rady  pedagogicznej programu wychowawczego szkoły lub placówki oraz programu profilaktyki problemów   dzieci    i    młodzieży    dostosowanego    do    potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb danego środowiska;

2) opiniowanie    projektów    rocznego    planu    finansowego    oraz perspektywicznego planu rozwoju szkoły lub placówki.",

UWAGI OSKKO

Proponujemy ujednolicenie pojęć używanych w oświatowych przepisach.
W Rozporządzeniu w sprawie stosowania nadzoru pedagogicznego […] wobec planowania rozwoju szkoły lub placówki używa się sformułowania „program”.
W celu unikania niejednoznacznych zapisów budzących interpretacyjne problemy prosimy o zmianę zapisu UOSO lub Rozporządzenia

 

13)po art. 64 dodaje się art. 64a w brzmieniu:

Wariant II

 

„Art. 64a. Dyrektor szkoły, za zgodą rady rodziców, może wprowadzić obowiązek noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju oraz określić wzór i warunki noszenia tego stroju.";

 

UWAGI OSKKO

Popieramy rozwiązania zaproponowane w wariancie II

beera08-08-2006 17:41:51   [#05]

Uwagi dodatkowe OSKKO:

 

problem

uzasadnienie

Realizacja obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki

 

 

 

 

UWAGI OSKKO:

1. Art. 18 ust 5 UoSO

 

Art. 18.

 

Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:

 

5) powiadamiania organów gminy o formie spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat i zmianach w tym zakresie. (skreślić - przepis martwy).

 

 jest zapisem martwym. Prawo nie przewiduje żadnych sankcji dla rodziców nie wypełniających powinności nałożonych na nich Ustawą. W efekcie organy gminy nie otrzymują pełnej informacji o  formie spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat i zmianach w tym zakresie.

W celu efektywnego realizowania obowiązku zbierania informacji o formie spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki proponujemy uzupełnić przepisy Ustawy o Art. 19a:

Art. 19a

1.Dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów są obowiązani w terminie do 30 września każdego roku powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego oraz bezzwłocznie o zmianach w tym zakresie.

2.Dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych obowiązani są w terminie do 30 września każdego roku powiadomić organy gminy, w której uczeń mieszka, o  spełnianiu obowiązku nauki przez ucznia w wieku 16-18 lat oraz bezzwłocznie o zmianach w tym zakresie.

 

 2. OSKKO prosi jednocześnie o uściślenie pojęcia „ dzieci zamieszkałe”.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie definiuje pojęcia "zamieszkania" ani "miejsca zamieszkania", choć pojęcia te użyte są wielokrotnie. W praktyce występuje utożsamianie z miejscem stałego zameldowania. W celu zapewnienia właściwej realizacji kontroli obowiązku szkolnego wskazanym jest zdefiniowanie w art. 3 UoSO w/w pojęć w oparciu o unormowania Kodeksu cywilnego.

 

 

 Indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne

UWAGI OSKKO

 

Apelujemy o wprowadzenie możliwości odbywania przez dziecko, któremu stan zdrowia uniemożliwia bądź znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola  obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego

 

Proponujemy zmianę brzmienia Art 71b

w  ust. 1a:


 
1a. Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem

przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły

W sprawie tej OSKKO wystosowało odrębne pismo do MENIS oraz do Rzecznika Praw Obywatelskich

 Odroczenie ucznia od obowiązku szkolnego

 

4 października 2004r OSKKO wystosowało do MENiS pismo w sprawie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, dotyczące  przepisu:

UoSO Art.16 ust. 3

 3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok.

 

Z zapisu nie wynika wprost, czy uczeń odroczony ma obowiązek ponownego odbycia  przygotowania przedszkolnego.

Dyrektorzy zgłosili wówczas konieczność odbywania po raz kolejny,  przez odroczone dziecko, rocznego przygotowania przedszkolnego. Wydaje się, ze tylko wówczas odroczenie nabiera istotnego celu. 

 

 

MINISTERSTWO  EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU w piśmie DKOS I/EB-5015-64/04 wyraziło opinię o treści:

 

Postulat dotyczący obowiązkowego uczęszczania do przedszkola dziecka, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego, a które nie posiada orzeczenia do kształcenia specjalnego uznaję za słuszny. Jego realizacja wymaga zmiany ustawowego zapisu, który możliwy będzie podczas nowelizacji ustawy o systemie oświaty.

 

OSKKO wnosi o zmianę ustawowego zapisu, na taki, który zobowiązuje dziecko do ponownego uczestnictwa w rocznym obowiązkowym przygotowaniu przedszkolnym.

Alternatywne formy edukacji przedszkolnej

 

UWAGI OSKKO

Mając na względzie potwierdzoną rolę edukacji przedszkolnej w ułatwieniu przyszłej nauki, socjalizacji, umiejętności komunikacji naszych dzieci,  apelujemy o wprowadzenie w Ustawie o Systemie Oświaty zmian dotyczących alternatywnych form edukacji przedszkolnej, tym bardziej, że RZĄDOWY PROGRAM ROZWOJU EDUKACJI NA OBSZARACH WIEJSKICH na lata 2007-2013  w części dotyczącej  Priorytetu 1 w brzmieniu: Eliminowanie barier utrudniających uczniom przechodzenie na wyższe poziomy edukacji, zakłada alternatywnych form opieki nad dziećmi w wieku 0-5 lat.

 

 

 

beera08-08-2006 17:44:33   [#06]

udalo się :)

i uwagi Jacka W

W uwagach do art. 50 ust. 2 pkt. 1: uchwala statut szkoły lub placówki; - rada rodziców na podstawie projektu opracowanego przez RP

Wydaje mi się, że przekazanie prawa do uchwalania statutu radzie rodziców nie jest najszczęśliwszym pomysłem. Byłbym raczej za prawem do opiniowania, w katalogu uprawnień RP mogłoby być coś takiego: uchwala, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców, statut szkoły lub placówki albo jego zmiany, a w kompetencjach RR: opiniowanie projektu statutu szkoły lub placówki albo jego zmiany.

 Jacku- to rozwiązanie już istnialo w UOSO przy kompetencjach rady szkoły, jako, ze widac tendecnje do oddania kompetencji RS RR, ten kierunek jest uzasadniony- moim zdaniem.

Bo to trzeba chyba albo w lewo, albo w prawo...

Oczywiście nalezy dbać o zaistnienie podmiotu i wyposazenie go w narzedzia do sprawowania nadzoru nad praca RR, bo zdaje się, ze powstaje nam cialo nad wyraz samodzielne...

Jacek W08-08-2006 17:50:22   [#07]

OK, ale w takim razie - co jeśli RP opracuje projekt statutu (albo zmiany np. po kolejnej nowelizacji rozporządzenia o ocenianiu) a RR nie działa?

Póki nie będzie wiadomo co z tym Wprowadzony został obligatoryjny obowiązek działania RR na terenie szkół i placówek, z obowiązkiem łączy się możliwość jego egzekwowania- jakie argumenty prawne przewiduje MEN w sytuacji gdy RR nie powstanie z woli rodziców? może w konsekwencji leżeć ocenianie wewnątrzszkolne (Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.)

zgredek08-08-2006 17:52:28   [#08]

???????

RR ma działać i już - nie ma opcji na nie

beera08-08-2006 17:53:30   [#09]

tak

i w tę stronę moze iśc nasze dociekanie

i idzie

:)

ale dopiszę do uzasadnienia, ze w przypadku, gdy RR nie bedzie dzialać, lub bedzie działac niezgodnie z przepisami prawa, to praca szkoły bedzie niestbilna- i tu przyklady takie jw.

jak sądzisz?

Jacek W08-08-2006 17:55:23   [#10]
To skąd wątpliwości OSKKO do art. 53? ;
beera08-08-2006 17:56:50   [#11]

no wlaśnie stąd, ze ma dzialać, ale nie ma zadnych sankcji za "niedzialanie" i nie ma podmiotu kontrolnego

kto ma byc odpowiedzialny za działanie rr?

dyrektor?

Jacek W08-08-2006 17:59:53   [#12]

#10 był do zgredka, asia - OK.

Powiem tak - te pozostałe punkty są mniejszej wagi, ale brak nowelizacji statutu dostosowującej go do aktualnego stanu prawnego może być problemem. Zalecałbym daleko posuniętą ostrożność,

beera08-08-2006 18:21:46   [#13]

tak sobie myslę

może te wszystkie zastrzeżenia napiszemy jeszcze raz tu:

do art. 1 pkt 10 -12 (zmiana statusu rady rodziców)

UWAGI OSKKO:
Stowarzyszeni  popierają działania MEN zmierzające do  zmiany w zakresie statusu rady rodziców jako organu szkoły, kompetencji tego organu i jego zasad działania, uznajemy za zasadną potrzebę zwiększenia roli rodziców w życiu społeczności szkolnej.

Jednoczesnie zwracamy uwagę, że brak działania RR...

zgredek08-08-2006 18:39:04   [#14]

rada rodziców jak to i w pewnym miejcu uoso napisano jest społecznym organem

czy naprawdę są mozliwości narzucenia odgórnych zasad działalności społecznemu organowi?

na jakiej podstawie "może działać" zmienia się na "działa"? można tak? zmusić do działalności społecznej?

beera08-08-2006 19:44:28   [#15]

słuchajcie- a to?

1 .   Działające w dniu wejścia w życie ustawy organy będące reprezentacją rodziców uczniów szkoły lub placówki, a w przypadku braku takiego organu w szkole lub w placówce - rada pedagogiczna szkoły lub placówki, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy,  uchwalą szczegółowy tryb przeprowadzenia pierwszych wyborów do rad oddziałowych i rad stałej formy zajęć oraz pierwszych wyborów przedstawicieli tych rad do rady rodziców szkoły lub placówki.

2.                          Dotychczasowe organy będące reprezentacją rodziców uczniów szkoły lub placówki, działające w dniu wejścia w życie ustawy, wykonują zadania rady rodziców do czasu wyboru  rady rodziców,  o której  mowa w art.  53  ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą nie dłużej jednak niż do dnia 31 października 2007 r.

nic o tym nie napiszemy?

jerzyk08-08-2006 19:47:50   [#16]

tak przy okazji

na jakiej podstawie ( wg jakiego kryterium) można swierdzić że uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego. Może MEN zechce nam to uświadomic, co?
ola 1308-08-2006 19:51:07   [#17]
Wiecie tak czytam te Wasze/Nasze propozycje i trochę się przerażam, że będę musiała kolejne ciało prowadzić za rączkę. Organizować mu spotkania, upewniać się że prowadzą protokoły z posiedzeń itp A jak się coś posypie to dyrektor będzie winny, że nie dopilnował, nie sprawdził. Teraz tylko te spotkania na których jestem obecna to są protokołowane (przez szkolną sekretarkę zreszą, bo ją o to proszę). A jak rodzice mają swoje spotkania to nikt niczego nie pisze, tylko tak jak pod kościołem spotkali się, poigadali, ustalili co kto robi i już.
beera08-08-2006 19:54:30   [#18]

dolożylam do wątpliwosci to:

WĄTPLIWOŚCI:

Zwracamy uwagę na:

 

 

 

1. Obowiązek działania Rady Rodziców został nałożony na organy społeczne, które  do tej pory  mogły, lecz nie musiały działać w szkole lub placówce-  co więcej poza obowiazkiem dzialania, na RR nalozono wiele zasadniczych dla pracy szkoły i placowki obowiązkowych zadań.

Zgodnie z projektem UoSO RR ma wiele kompetencji wpływających na pracę szkoły, brak jest natomiast wskazania podmiotu odpowiedzialnego za prawidłowość tej pracy i organu kontrolnego- co wskazujemy w uwagach szczegółowych.
Stowarzyszonych niepokoi możliwość braku działania RR mimo zapisu Ustawowego i ewentualność nieprawidłowości w tym działaniu ( takich jak np. podejmowanie Uchwał niezgodnych z przepisami, nieuchwalenie Statutu, czy programu wychowawczego).

jerzyk08-08-2006 19:55:43   [#19]

trza napisać :-)

2.                          Dotychczasowe organy będące reprezentacją rodziców uczniów szkoły lub placówki, działające w dniu wejścia w życie ustawy, wykonują zadania rady rodziców do czasu wyboru  rady rodziców,  o której  mowa w art.  53  ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą nie dłużej jednak niż do dnia 31 października 2007 r
 
Asiu racja, ale jajo :-))))
 co będzie po 31X  jezeli dotychczasowe rady nie uchwalą nowych regulaminów ?
beera08-08-2006 19:56:01   [#20]

niestety podzielam niepokoj Oli

...........

jerzyk napisz to pieknie, tak bym mogła rzecz włączyc w uwagi dodatkowe

:)))

jerzyk08-08-2006 19:59:27   [#21]
asiu, dyra za niewykonanie ustawy mozna odwolać, tak? . Tak.
A co zrobić przewodniczacemu RR jak sie wypnie na ministerialne ( ustawowe) zmiany?
beera08-08-2006 20:01:32   [#22]

no tu to jajo

:)

dopisze to chyba do tych wątpliwości

..........

ale tez o tym pisalam:

na jakiej podstawie ( wg jakiego kryterium) można swierdzić że uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego. Może MEN zechce nam to uświadomic, co?

żebyś napisał

jerzyk08-08-2006 20:08:42   [#23]
Logika MEn jest taka: w szkole nie ma RR, to w ciągu 30 dni od wejścia w zycie ustawy, RP uchwala tryb przeprowadzania pierwszych wyborow do RR, a wykonanie uchwaly jak zwykle powierza sie dyrowi.
 
problem jesli w szkole jest RR, ktora nie zechce wykonac uchwaly. Jesli minie 30 dni ( albo 31X), pezestaje dzialać stara RR, ale RP nie ma juz ( może nie mieć) delegacji do uchwalenia regulaminu wyborow do RR , bo... juz minelo 30 dni od wejścia w zycie ustawy. Jesli dobrze rozumuje to mi wychodzi jajo, w dodatku do kwadratu ;-)). W efekcie zamiast przybyć RR moze ich skutecznie ubyć
jerzyk08-08-2006 20:14:14   [#24]
asiu, nigdzie w przepisach prawa nie natrafilem, od kiedy mogę stwierdzic że uczeń nie realizuje obowiazku szkolnego. Mam nadzorowac jego ralizację, ale nie wiem czy nieusprawiedliwiona nieobecność w szkole powyzej 1,2, 3,  moze 4 m-cy  upoważnia mnie do podjęcia stosownych dzialań aby podjąc dzialania do wyegzekwowania tegoż obowiązku
beera08-08-2006 20:26:01   [#25]

a w ogóle co to znaczy?

Działające w dniu wejścia w życie ustawy organy będące reprezentacją rodziców uczniów szkoły lub placówki, a w przypadku braku takiego organu w szkole lub w placówce - rada pedagogiczna szkoły lub placówki, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy,  uchwalą szczegółowy tryb przeprowadzenia pierwszych wyborów do rad oddziałowych i rad stałej formy zajęć oraz pierwszych wyborów przedstawicieli tych rad do rady rodziców szkoły lub placówki.

.........

Jerzyk- moim zdaniem, to ważne jest( ten obowiazek szkolny) i warto to zrobić odrębnie, nie przy UOSO, bo rzecz wymaga przepisow wykonawczych

Co?

jerzyk08-08-2006 20:27:31   [#26]

racja

:-)
Gaba08-08-2006 21:08:55   [#27]
nie: ilość reprezentantów, a liczba - bo są oni policzalni - tylko kosmetyka jezykowa...
Jacek W08-08-2006 21:18:51   [#28]

do #18:

Kurde, zaćmienie mam czy dobrze myślę? :)

Chyba nie bardzo w uwagach do MENu możemy pisać, że Stowarzyszonych niepokoi możliwość braku działania RR mimo zapisu ustawowego i ewentualność nieprawidłowości w tym działaniu (takich jak np. podejmowanie uchwał niezgodnych z przepisami, nieuchwalenie statutu, czy programu wychowawczego), bo danie prawa RR do uchwalania statutu jest pomysłem OSKKO, a nie MENu.

beera08-08-2006 21:21:39   [#29]

masz rację

bez sensu

beera08-08-2006 21:25:51   [#30]

rzeczywiście, bo w uwagach ogólnych piszemy o dublowaniu się kompetencji RR i RS

i stąd wniosek o likwidacji RS w przypadku zwiekszania roli RR

no i stąd ten statut

beera08-08-2006 21:29:09   [#31]

Liczba

pewnie, ze tak!

rzewa09-08-2006 10:15:57   [#32]

hmmm... nie podoba mi się...

Uważam, że rr jako ciało działające społecznie  NIE MOŻE być jakimkolwiek przepisem zmuszane do tej działalności!

Ustawa powinna zabezpieczać rolę i kompetencje takiego ciała, ale istnienie jego nie może byc obligatoryjne. Więc rozszerzenie kompetencji rr nie może obejmować uchwalania i zmian statutu!

Jeśeli chcemy bardziej demokratyzować szkołę to ew. statut może być przyjmowany przez doraźnie lub stale wybranych do tego celu przedstawicieli całej społeczności szkolnej ale nie przez RR!

Obecnie w większości szkół rodzic jest związany ze szkołą zbyt krótko (a jesze projekt przewiduje coroczne powoływanie RR!) by takie rozwiązanie zapewniało stabilność działań szkoły (zwłaszcza wychowawczych)

Wyrażam zdecydowany sprzeciw by w tej chwili oddawać tak istotną sprawę w nieprofesjonalne ręce społecznego ciała, które jest do tego zupełnie nieprzygotowane i nie ma kiedy się przygotować - działa tylko przez rok.
beera09-08-2006 10:21:05   [#33]
ale co Ci się nie podoba?
Tak konkretniej?

czy to, że rodzicom oddaje się kompetencje?

czy to w jaki sposób się je przekazuje?
jeśli to drugie, to  zawarliśmy swoje uwagi na ten temat w konsultacji
beera09-08-2006 10:26:29   [#34]
rzewa, odniosę się do tego, bo tu jakieś pomieszanie jest:

Ustawa powinna zabezpieczać rolę i kompetencje takiego ciała, ale istnienie jego nie może byc obligatoryjne.

Ale jest obligatoryjne

Więc rozszerzenie kompetencji rr nie może obejmować uchwalania i zmian statutu!
To nie jest projekt MEN, tylko nasza propozycja- w sytuacji gdy zgłaszamy nakladanie się kompetencji dwóch ciał społecznych RR i RS. Zgłaszamy ją tylo w uwagach ogólnych, nie jest to żadne żądanie, lecz propozycja  dyskusji # 2

"2. Zmiany założone w projekcie UoSO powodują, ze nastąpi nałożenie się kompetencji dwóch społecznych organów w szkole- Rady Rodziców oraz Rady szkoły. Proponujemy dyskusję nad koniecznością obecności w Ustawie obu tych rad wobec zwiększania kompetencji Rad Rodziców"
rzewa09-08-2006 10:30:41   [#35]

asiu,

nie podoba mi się nasz(?) pomysł, by uchwalanie statutu znalazło się w kompetencjach RR - tyle

I nie podpba mi się, że ustawa ma zmuszać rodziców do działania w RR -> rodzice sami powinni chcieć w ten sposób działać, a ustawa powinna stwarzać im tylko możliwości - projekt zmian jest bardzo szcegółowy jeśłi chodzi o organizację rr co ogranicza je. Uważam, że wystarczy rozszerzenie kompetencji bez uszeczegółowiania orgsanizacji. A tak jak postawiona jest ta sprawa w projekcie spowoduje tylko sporo zamieszania, a ludzie zmuszeni do działania będą tylko martwymi duszami...

Wszędzie tam gdzie w przepisach jest mowa o rodzicach pisałabym, że to rola rr -> czyli jak nie ma rr to oddziaływanie rodziców jest ograniczone - dyrektor, rp może podejmować działania bez konsultacji z nimi.
beera09-08-2006 10:42:22   [#36]
Nasz pomysł, bo powstał na forum i od dłuższego czasu na tym forum taka propozycja jest- zdaje się wynikało to z dyskusji o opiniowaniu planu finansowego, którą wszczęła adaa i co zostalo uwienczone wnioskiem o zbiegu kompetnecji i spisem DYRKA

Jednak nie stawiamy takiej propozycji, piszemy dokladnie tak:

"2. Zmiany założone w projekcie UoSO powodują, ze nastąpi nałożenie się kompetencji dwóch społecznych organów w szkole- Rady Rodziców oraz Rady szkoły. Proponujemy dyskusję nad koniecznością obecności w Ustawie obu tych rad wobec zwiększania kompetencji Rad Rodziców"

I tu wykazujemy, ze kompetencje RS moglaby przejąć RR
Sprawa statutu jest jakby zupełnie tu marginalna- nie zostało zaproponowane takie rozwiazane w żadnym punkcie naszej konsultacji

Możemy- dla jasnosci, wyrzucić z uwag ogólnych części, w której wskazujemy w ktorym miejscu RR miałaby przejąć kompetencje RS ( bo tylko tam jest o statucie), pozostawiając jedynie informacje o zbiegu kompetencji i propozycji dyskusji na ten temat


To, że RR jest ciałem społecznym i nie można przewidzieć, czy cialo to będzie działało w sposób rzeczywisty napisalismy to w każdym mozliwym momencie- przy kazdym artykule UOSO, ktore dotyczy tego zagadnienia
rzewa09-08-2006 10:49:20   [#37]

asiu

wybacz, nie było mnie trochę, ale starałam się śledzić konsultacje i dopisywać "swoje 3 grosze" - przepraszam jeśli mi umknęlo.

Zdecydowanie jestem za formą, jaką proponuesz w ostatnim poście o zbiegu kompetencji rs i rr - takie zmiany jakie proponuje ministerstwo w tej kwestii są fragmentaryczne, wyrwane z kontekstu i zamiast poprawiać to psują ustawę i system - na to warto zwrócic uwagę.
beera09-08-2006 11:01:00   [#38]
OK

zadzwoniłam do marka, by na razie tego nie słał, jak tylko wrócę do wlasnego kompka wprowadzę poprawki, o ktorych piszesz i wyślemy priorytetem
rzepek09-08-2006 12:38:11   [#39]

jestem trochę za, a trochę przeciw...

... w dalszym ciągu raczej wolalabym, aby RR tylko opiniowała , a nie uchwalała. To jest super w miastach, gdzie większość(?) rodziców jest wykształcona, ale - na litość- na wsi, gdzie prawie połowa ma problemy z czytaniem w ogóle, a ci, co umieją - to głównie czasopisma kolorowe, a dokumenty i czytanie ze zrozumieniem ( nie mówiąc już o słownictwie fachowo-prawniczym) - leży!. Jak oni mają uchwalać statut czy plan finansowy? I będzie tak jak dotychczas: my, nauczyciele tworzymy dokumenty, a RR tylko podpisuje bez czytania! ( w dodatku jak mają ochotę podpisać i nie chcą zrobić na złość dyrkowi). Smutne, prawda?  
No i dalej mam wątpliwości co do art.50. p.2, ust 3  - może być nawałnica donosów na szkołę, dyrektora, nauczycieli - o "ocenę pracy"...
Marek Pleśniar09-08-2006 13:06:23   [#40]

w miastach, gdzie większość(?) rodziców jest wykształcona

i roszczeniowa w związku z tym;-)

wolę wiejskich:-)

BożenaB09-08-2006 14:08:22   [#41]

smutno mi ...

Propozycja OSKKO:

Art. 4a. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w drodze rozporządzenia, nakłada na szkoły i placówki zapewniające uczniom korzystanie z usługi dostępu do Internetu na ich terenie, obowiązek zainstalowania i aktualizowania nieodpłatnego oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów.

Jak rozumiem, gdyby ta wersja została przyjęta, nie byłoby wyboru? Smutno mi .... Nie podoba mi się obowiązek instalowania...

Dlaczego nie miałaby szkoła decydować, czy u niej potrzeba, czy nie potrzeba instalować? Powinien być dostepny bezpłatny program, ale nie obowiazek jego instalacji. To odległe od wychowania... tresura raczej...

Mogę w takim razie zainstalować program i czuć się zwolniona z realizacji programu Bezpieczny Internet? A jeżeli nie, to jak się ma blokada oprogramowaniem do uczenia świadomego unikania zagrożeń i nie stwarzania zagrożeń/krzywdzenia innych, czyli budowania blokady rozumem?

AnJa09-08-2006 14:24:11   [#42]
e, tam

będziesz miała obowiązek zainstalowania i aktualizownia to się wywiążesz

a potem klikniesz: wyłacz, albo zaznaczysz opcje włączająca uzywanie go w godzinach 16-7
beera09-08-2006 15:23:13   [#43]

Kurcze

zamiast się smucić, konsultujcie z nami

:)

 

ta propozycja- widzę- nie podoba się wielu( woron tez protestował)- można ją ominąć po prostu

wysylam do marka po poprawkach Konsultacje bez tych bulwersujących Was naszych uwag

Całość będzie na stronie

Fakir209-08-2006 16:40:50   [#44]

- - -

Chociaż wątpliwości co do logiki i zasadności zwiększenia udziału RR w - ogólnie mówiąc - działalności szkoły nie mam, to jednak rację mający w #40 Marek, piszący o "roszczeniowych" postawach rodziców i znajomość własnej RR powodują, że się nieco obawiam...

Cóż jest bowiem celem pracy placówki takiego typu, jaką prowadzę? Celem w oczach rodziców? "Unormalnienie" ich dzieci - a tego się nie da... No, ale jeśli się to szkole zapisze w statucie? Np. konieczność wdrażania "wszystkich innowacji" (nawet tych niesprawdzonych), to co wtedy? Piszę z praktyki, bo miałem już problemy z rodzicami żądającymi prowadzenia zajęć z ich dziećmi "metodą X"...

Konieczne jest więc doprecyzowanie roli RR takie, by z kolei nie ubezwłasnowalniać choćby dyrektora...

Obowiązek "instalowania" czy nie dla nas problemem akurat nie jest...

A z uwag ogólnych - myślę, że jeśli już tak dość szczegółowo się pisze, to warto dodać: "rodziców - prawnych lub faktycznych opiekunów"...

To też z praktyki prowadzonej przeze mnie placówki, gdzie wielu uczniów ma bardzo poplątane sytuacje rodzinne...

zgredek09-08-2006 16:45:59   [#45]

Krzysiu - niestety, faktyczni opiekunowie nie funkcjonują w prawodawstwie naszym, więc nie można im tu nadać żadnych praw

fredi09-08-2006 16:49:49   [#46]
te wszystkie działania to realizacja priorytetu " wzmacnianie roli dyrektora"b (bo to on będzie odwalał robotę za RR)
beera09-08-2006 16:50:19   [#47]
:)))))))))))
fredi09-08-2006 16:55:38   [#48]
a RR zrobiono RSZ
Fakir209-08-2006 17:02:14   [#49]

- - -

Fakt, że "faktycznych" nie ma...

Sam jestem takowym w stosunku do mojego Brata i nic nie mogę...

Ale "prawnych" bym dał...

- - -

A tak naprawdę, to - nie znając środowisk wiejskich tylko znając z mediów niektórych przedstawicieli tego środowiska - też bym się bał ich realnego wpływu na funkcjonowanie szkoły...

Już teraz przecież są problemy (dowodem szereg wypowiedzi na tym forum) w mniejszych miejscowościach i wsiach...

Demokracja jest wspaniała...

fredi09-08-2006 17:21:17   [#50]
Fakir kiedy ty byłeś na wsi ?
strony: [ 1 ][ 2 ]