Projekt z 4 lipca 2006 r. Wersja do uzgodnie zewntrznych
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
z dnia …………………. 2006 r. zmieniajce rozporzdzenie w sprawie organizacji roku szkolnego
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 wrze nia 1991 r. o systemie owiaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z pón. zm. 2)) zarzdza si, co nastpuje:
§ 1. W rozporzdzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r.
w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz. 432, z pón. zm. 3)) w § 2:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W szkołach, z zastrzeeniem ust. 1a- 4, zaj cia dydaktyczno-wychowawcze
rozpoczynaj si w pierwszym dniu wrzenia, a kocz w najbliszy pitek po dniu
18 czerwca.” 2) po ust. 1 dodaje si ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Jeeli pierwszy dzie wrzenia wypada w pitek lub sobot, zajcia dydaktycznowychowawcze
rozpoczynaj si w najbliszy poniedziałek po dniu 1 wrzenia.”
____________
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rzdowej - owiata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 76, poz. 538).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281,
poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104.
3) Zmiany wymienionego rozporzdzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 104, poz. 965 i Nr 141, poz. 1362,
z 2004 r. Nr 164, poz. 1716, z 2005 r. Nr 142, poz. 1191 oraz z 2006 r. Nr 36, poz. 250 i Nr 86, poz. 595.
2
§ 2. Rozporzdzenie wchodzi w ycie z dniem ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej
3
Uzasadnienie
Zgodnie z obowizujcym rozporzdzeniem w sprawie organizacji roku szkolnego, jeeli pierwszy dzie wrzenia wypada w sobot zajcia dydaktyczno- wychowawcze rozpoczynaj si w najbliszy poniedziałek po dniu 1 wrzenia. Jeeli natomiast pierwszy dzie wrzenia wypada w pitek wówczas w tym dniu rozpoczynaj si zajcia dydaktyczno- wychowawcze. W sytuacji, gdy dzie 1 wrzenia wypada w pitek znaczna cz uczniów wraz z rodzicami korzysta z moliwoci przedłuenia ferii letnich o dodatkowe 3 dni (1 – 3 wrzenia). Z tego wzgldu uroczystoci zwizane z rozpoczciem roku szkolnego odbywaj si przy znacznej absencji uczniów. Chcc tego unikn proponuje si wprowadzenie na stałe zasady, e w przypadku, gdy dzie 1 wrzenia wypada w pitek, zajcia dydaktyczno- wychowawcze rozpoczynaj si w najbliszy poniedziałek po dniu 1 wrzenia. Liczba dni nauki w roku szkolnym 2006/2007 ulegnie w zwizku z powyszym zmniejszeniu o 1 dzie i wyniesie w szkołach podstawowych 183, w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych – 182. Zachowana wic zostanie minimalna liczba dni nauki w roku szkolnym okrelona w § 7 rozporzdzenia (nie mniej ni 178 dni nauki). Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objty zakresem prawa Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalnoci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ww. rozporzdzenia został udostpniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Ocena skutków regulacji (OSR) 1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje projekt rozporzdzenia :
Wprowadzenie rozporzdzenia bdzie miało wpływ na uczniów, nauczycieli i rodziców. 4
2. Konsultacje społeczne:
Projekt rozporzdzenia został przekazany do zaopiniowania nastpujcym zwizkom zawodowym i partnerom społecznym: 1. Chrzecijaskiemu Zwizkowi Zawodowemu „Solidarno im. ks. Jerzego Popiełuszki” 2. Zarzdowi Głównemu Zwizku Nauczycielstwa Polskiego 3. Sekcji Krajowej Owiaty i Wychowania NSZZ „Solidarno” 4. Komisji Krajowej Wolnego Zwizku Zawodowego „Sierpie 80” 5. Komisji Krajowej NSZZ „Solidarno” 6. Zarzdowi Krajowego Zwizku Zawodowego Nauczycieli rednich Szkół Lenych w Polsce 7. Zwizkowi Zawodowemu Pracowników Owiaty i Wychowania „Owiata” 8. Krajowej Sekcji Owiaty NSZZ „Solidarno 80” 9. Niezalenemu Samorzdnemu Zwizkowi Zawodowemu Pracowników Schronisk dla Nieletnich i Zakładów Poprawczych 10.Zwizkowi Zawodowemu „Rada Poradnictwa” 11.Sekretariatowi Konferencji Episkopatu Polski 12.Społecznemu Towarzystwu Owiatowemu 13. Krajowemu Forum Owiaty Niepublicznej 14. Rzecznikowi Praw Dziecka 15. Krajowemu Porozumieniu Rodziców i Rad Rodziców 17. Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Kadry Kierowniczej Owiaty 18. Konfederacji Stowarzysze Nauczycielskich 19. Stowarzyszeniu Dyrektorów Szkół rednich 20. Polskiemu Stowarzyszeniu Dyrektorów Szkół 24. Komisji Krajowej NSZZ „Solidarno 80” Wyniki konsultacji społecznych zostan omówione po ich przeprowadzeniu.
3. Wpływ przedmiotowej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud et
pa stwa i budety jednostek samorzdu terytorialnego.
Proponowane zmiany nie spowoduj dodatkowych skutków finansowych dla budetu pastwa oraz budetów jednostek samorzdu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjno gospodarki i przedsibiorczo, w tym
funkcjonowanie przedsi biorstw.
Rozporzdzenie nie wpłynie bezporednio na konkurencyjno gospodarki i przedsibiorczo oraz na funkcjonowanie przedsibiorstw. 5
5. Wpływ regulacji na sytuacj i rozwój regionalny.
Rozporzdzenie nie wpłynie bezporednio na sytuacj i rozwój regionalny. |