Odpowiedzi na pytania dotyczące postępowań egzaminacyjnych zgłaszane przez organy prowadzące szkoły 1) Czy obydwaj eksperci wchodzący w skład komisji egzaminacyjnej powinni posiadać specjalność zawodową odpowiadającą typowi i rodzajowi szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel oraz specjalności zawodowej nauczyciela ubiegającego się o awans? Czy w skład komisji egzaminacyjnej dla nauczyciela języka angielskiego może wejść ekspert - specjalista w zakresie filologii rosyjskiej? Organ prowadzący szkołę obowiązany jest do powołania komisji egzaminacyjnej w następującym składzie:
- przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący;
- przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel ubiegający się o awans;
- dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu;
- na wniosek nauczyciela w skład komisji wchodzi przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego.
» Jeżeli nauczyciel ubiegający się o awans chciałby, żeby w skład komisji egzaminacyjnej wszedł przedstawiciel związku zawodowego, we wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego powinien wskazać właściwy związek zawodowy. Organ prowadzący szkołę obowiązany jest wówczas zwrócić się do właściwego związku zawodowego o wskazanie swego przedstawiciela do udziału w pracach komisji egzaminacyjnej. Przedstawiciela związku zawodowego wskazuje właściwy organ statutowy związku. » W skład komisji egzaminacyjnej organ prowadzący szkołę obowiązany jest powołać dwóch ekspertów z listy ekspertów ustalonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu - ogólnokrajowa lista ekspertów z podziałem na województwa dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (www.menis.gov.pl/oświata/sprawy nauczycieli/awans). Na liście podano telefony kontaktowe i adresy ekspertów, a także informację o ich specjalnościach zawodowych (kwalifikacjach) i doświadczeniu zawodowym. » Obaj eksperci powinni posiadać specjalność zawodową odpowiadającą: - typowi i rodzajowi szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel, - specjalności zawodowej nauczyciela. Przykład: - w przypadku nauczyciela języka angielskiego w skład komisji egzaminacyjnej należy powołać ekspertów będących nauczycielami języka obcego (niekoniecznie języka angielskiego), - w przypadku nauczyciela logopedy zatrudnionego w poradni psychologiczno – pedagogicznej w skład komisji egzaminacyjnej należy powołać ekspertów posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy oraz doświadczenie zawodowe w zakresie pracy w poradni. 2) Czy w skład komisji egzaminacyjnej można powołać wicedyrektora szkoły? Czy wicedyrektor szkoły może wziąć udział w posiedzeniu komisji egzaminacyjnej w zastępstwie dyrektora? Konsekwentnie do regulacji zawartych w art. 7 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela, w myśl których dyrektor szkoły reprezentuje szkołę na zewnątrz i jest przełożonym służbowym nauczycieli, w przepisach art. 9g ustawy ustanowiono obowiązek powołania dyrektora szkoły w skład komisji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy. Należy jednak zwrócić uwagę, że ustawa – Karta Nauczyciela nie wyłącza stosowania przepisów ustawy o systemie oświaty. Zgodnie zaś z przepisem art. 39 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w przypadku nieobecności dyrektora szkoły lub placówki zastępuje go wicedyrektor, a w przypadkach, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny nauczyciel tej szkoły lub placówki, wyznaczony przez organ prowadzący. » W świetle powyższego nie podlega dyskusji możliwość powołania w skład komisji egzaminacyjnej wicedyrektora, jeżeli np. dyrektor szkoły przebywa na urlopie, zwolnieniu lekarskim itp. » Nie ulega także wątpliwości, że dyrektor szkoły może upoważnić swojego wicedyrektora do reprezentowania go w komisji egzaminacyjnej, jeśli sam nie może wziąć udziału w jej pracach. 3) Wśród wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego w § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593) wskazano umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Czy komisja egzaminacyjna ma prawo żądać od nauczyciela potwierdzenia spełnienia tego wymogu poprzez przedłożenie zaświadczenia ukończenia kursu informatycznego zorganizowanego przez ośrodek doskonalenia nauczycieli? Wykaz dokumentów, które nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego winien obligatoryjnie załączyć do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego zawarto w przepisach § 9 ust. 1 pkt 1 - 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. Zgodnie z tymi przepisami, dokumentacja załączona do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego obejmuje: 1) oryginały lub poświadczone kopie aktu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego oraz dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, tj. kwalifikacje do zajmowania danego stanowiska w danym typie szkoły, 2) zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; jeżeli w okresie stażu nauczyciel zmienił miejsce zatrudnienia, winien przedłożyć świadectwo pracy z poprzedniego miejsca zatrudnienia, a jeśli to nie jest możliwe - zaświadczenie dyrektora szkoły, w której był poprzednio zatrudniony; analogicznie, w przypadku nauczyciela odbywającego staż w trybie określonym w art. 22 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela (przy równoczesnym zatrudnieniu w kilku szkołach), niezbędne jest przedłożenie świadectw pracy lub zaświadczeń dyrektorów z wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony, 3) zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji, 4) ocenę dorobku zawodowego za okres stażu, a w przypadku nauczyciela, który w okresie stażu zmienił miejsce zatrudnienia, także ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia. Jak wynika z powyższego wykazu, komisja egzaminacyjna nie ma podstaw domagać się przedłożenia przez nauczyciela zaświadczenia o ukończeniu kursu informatycznego. Należy przy tym zwrócić uwagę, że nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego winien wykazać się umiejętnością wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Zatem w okresie stażu nauczyciel winien realizować takie zadania, by udowodnić posiadanie tej umiejętności (np. prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera, Internetu, poczty elektronicznej, itp.). Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w planie rozwoju zawodowego, jak również w sprawozdaniu z jego realizacji. |