Forum OSKKO - wątek

TEMAT: nauczanie indywidualne u 6-latków
strony: [ 1 ][ 2 ]
Tatiana19-06-2005 11:20:35   [#01]

Piszę drugi raz, bo nie widzę się w liście wątków.

Zwracam się z tym tematem, przede wszystkim do osób zajmujących się wychowaniem przedszkolnym. Rzecz dot. nauczania indywidualnego u 6-latków. Jestem zaniepokojona, bo poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie mogą wystawiać dzieciom 6-letnim orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego /przekazała nam to kol. wizytator od szkolnictwa specjalnego /. Najnowsze rozporządzenie o organizacji nauczania indywidualnego /z dnia 29 stycznia 2003 r./nie uwzględnia dzieci 6-letnich. Ale poradnie wystawiały takie orzeczenia i dlatego w wielu środowiskach było to realizowane Interpretacja jest taka, że na mocy zapisu w ustawie o systemie oświaty - art 14 ust.4 "zapewnienie warunków do spełniania obowiązku, o którym mowa w ust. 3 /6-latki/, jest zadaniem własnym gminy". I jeśli dziecko jest dłużej chore i nie może przybyć do przedszkola, czy szkoły, to gmina powinna zorganizować takie nauczanie. Obawiam się, że jeżeli nie ma konkretnego zapisu w rozporządzeniu, to trudno będzie to wyegzekwować. Jak się ma zapis o obowiązkowym przygotowaniu dzieci 6-letnich do szkoły? Co Wy na to? Jak to jest u Was?

DYREK19-06-2005 11:51:11   [#02]

Uważam, że względnia dzieci 6-letnie:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 23, poz. 193) obowiązuje od dnia 12 lutego 2003 r.

2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:

1) dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej)- od 4 do 6 godzin;

2) dla uczniów klas l-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;

3) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;

4) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;

5) dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.

zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) = (obecnie) roczne przygotowanie przedszkolne

Tatiana19-06-2005 16:03:26   [#03]
 Też tak twierdziłam, ale zinterpretowano mi to w ten sposób, że nie dotyczy to 6-latków, a klasy wstępnej - zerowej, którą tworzy się w szkole specjalnej !? Nie wiedziałam, że takie klasy są - podobno są, bo to wyjaśniła mi kol. wizytator d/s szkolnictwa specjalnego. Pozdrawiam
Grażyna19-06-2005 17:12:29   [#04]
Dla zerówki nie ma nauczania indywidualnego
jaszczurzyca19-06-2005 19:07:58   [#05]

?

Nie wiem co na to przepisy ale ja w tym roku prowadziłam zerówkowe nauczanie indywidualne dziecka z MPD w wymiarze 4 godzin tygodniowo.
Tatiana19-06-2005 19:36:10   [#06]
U nas też były przypadki nauczania indywidualnego 6-latków. Jeśli jest to korzystne dla tych dzieci, to nie ma się czego obawiać. Trzeba im to organizować, nawet jeśli niezupełnie byłoby to zgodne z zapisem w rozporządzeniu. Jest to w gestii gminy a nie resortu oświaty. Jeżeli gmina da pieniądze, to będzie dobrze. Ja przynajmniej tak myślę.
DYREK19-06-2005 19:47:19   [#07]

"Dla zerówki nie ma nauczania indywidualnego"

Zgodnie z postanowieniem art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 67, poz. 329 z póĄn. zm.) od 1 września 2004r. dzieci sześcioletnie są zobowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. 

I w tej samej ustawie o systemie oświaty.

Art. 71b. 1a. Indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

Czy dziecko, które nie może uczęszczać do szkoły lub przedszkola traci prawo  do odbycia obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ?

Rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym jest z 2003 roku. Roczne przygotowanie przedszkolne obowiązuje od 1.09.2004 r. 

Wydaje się, że dyrektorzy przedszkoli powinni wystąpić do MENiS o jasne zinterpretowanie zapisu o nauczaniu indywidualnym w czasie rocznego przygotowania przedszkolnego oraz jasne określenie pojęć:

  • klasa zerowa,
  • klasa wstępna,
  • oddział zerowy,
  • roczne przygotowanie przedszkolne.
Grażyna19-06-2005 19:58:06   [#08]

Art. 71b. 1a. Indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

uczęszczanie do szkoły, a zerówka jest oddziałem przedszkolnym w szkole i podlega przepisom dotyczacym przedszkoli, np. 35 urlopu dla wychowawcy, a nie 8 tygodni jak dla pozostałych nauczycieli, przerwe w pracy ustala organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorem itd.

DYREK19-06-2005 20:28:00   [#09]

Roczne przygotowanie przedszkolne może być także na terenie szkoły. Nauczyciel jest wtedy pracownikiem szkoły, a nie przedszkola. Urlop ma taki jak inni nauczyciele szkoły itd. Szkoła jest SP z odziałami rocznego przygotowania przedszkolnego ( nie jest to zespół SP+Przedszkole).

Pytania zasadnicze to:

Czy dziecko, które nie może uczęszczać do szkoły lub przedszkola traci prawo  do odbycia obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ?

Czy ma wtedy prawo (może obowiązek) zrealizować to przygotowanie w formie nauczania indywidualnego ?

Rycho19-06-2005 20:46:42   [#10]
Dyrek,
 
Roczne przygotowanie przedszkolne nie jest klasa zerową - to już tu zostało powiedziane.
 
Przedszkole nie jest szkołą, nawet jeśli fizycznie umieszczone jest w szkole. I nie ma tu żadnego znaczenia czyim pracownikiem jest nauczyciel RPP.
 
Nauczanie indywidualne przysługuje dzieciom uczącym się w szkole, czyli od 1 klasy (lub klasy 0 w szkole specjalnej).
 
A odpowiadając na Twoje pytanie.
Dziecko, które z powodu choroby nie może uczęszczać na zajęcia RPP, nie traci prawa do odbycia RPP, bo nikt mu go nie zabierał. Ale tez nie ma obowiązku odrabiania go. Jeśli z tego powodu nie będzie uczęszczał na zajęcia RPP wcale, to idzie do szkoły normalnie. Bo przecieżnie ma możliwości "nie promować" takiego dzieciaka.
DYREK19-06-2005 21:37:56   [#11]
"Dziecko, które z powodu choroby nie może uczęszczać na zajęcia RPP, nie traci prawa do odbycia RPP, bo nikt mu go nie zabierał. Ale tez nie ma obowiązku odrabiania go. Jeśli z tego powodu nie będzie uczęszczał na zajęcia RPP wcale, to idzie do szkoły normalnie. Bo przecieżnie ma możliwości "nie promować" takiego dzieciaka."
 
Odpowiem jak rodzic:
Wiem, że nie ma kasy i są różne interpetacje MENiS , KO i OP . One jednak nie stanowią prawa. Uważam, że rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym narusza prawo chorych dzieci 6-letnich do odbycia RPP. I jako rodzic chcę z prawa do RPP dla mojego dziecka korzystać. Konstytucja RP gwarantuje wszystkim równy dostęp do nauki. Nie można z niego wyłączyć dzieci chorych.

Jak w przypadku długotrwałej choroby dziecka mogę jako rodzic zrealizować to:

Art. 14. 3. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.

 Art. 14b. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w art. 14 ust. 3, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
Rycho19-06-2005 23:49:31   [#12]
rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym narusza prawo chorych dzieci 6-letnich do odbycia RPP
 
Wcale nie narusza, tylko zajmuje się czymś zupełnie innym.
Marek Pleśniar19-06-2005 23:52:25   [#13]
zgadza się
DYREK20-06-2005 09:14:21   [#14]
A pytanie pozostaje. Dziecko długotrwale chore nie może realizować swojego prawa do RPP.
Grażyna20-06-2005 17:57:38   [#15]

DYREK

Mam oficjalną odpowiedż MENiSu, że nauczyciel oddizału zerowego pracuje na zasadach określonych dla nauczyciela oddziału zerowego w przedszkolu i podlega tamtym przepisom. U nas ten problem wałkowany był przez organ i KO przez ostatni rok.

DYREK20-06-2005 19:09:20   [#16]
U nas traktowany jest jak nauczyciel szkoły. Już  nic nie wiem.
rzewa21-06-2005 07:17:56   [#17]

DYREK, Grażyna

Wszystko ok.

Ta odpowiedź MENiS dotyczy pracy dydaktycznej n-la tego oddziału - ma on realizować przedszkolna podstawę programową, pa takie samo pensum jak n-l takich dzieci w przedszkolu itp.

Natomiast dyrek pisze o organizacji pracy w oddziale przedszkolnym przy szkole podstawowej - taki oddział funkcjonuje tak jak pozostałe oddziały sp i tyle. A n-l ma umowę o pracę podpisana z dyrkiem sp, więc jest nauczycielem sp a nie przedszkola.

Ba, znam zespół sp + przedszkole, gdzie przedszkole jest placówką feryjną, zgodnie z decyzją OP :-)

Grażyna21-06-2005 09:53:31   [#18]
to akurat jest jasne, że jest pracownikiem szkoły, członkiem rady pedagogicznej itp. Chodzi mi o zatrudnienie (pensum, urlopy itp.)
słonko21-06-2005 10:22:42   [#19]

na zdrowy rozum

Czy nie dziwi Was chaos związany z sześciolatkami?

Mnie bulwersje.

beera21-06-2005 10:51:33   [#20]

precyzując

Rozporządzenie w sprawie NI dotyczy uczniów szkoły- zgodnie z tym, co napisał Rycho

Oddzial zerowy, to odział w szkole specjalnej.

Nie organizuje się dzieciom w OP nauczania idywidulanego, bowiem one nie podlegają obowiazkowi nauki.

Jednak to w zaden sposob nie znaczy, że dziecku sześcioletniemu nie mam możliwości zorganizaowania specjalistycznych zajęć indywidualnych:

Proponuję sięgnąć do innych przepisow- doptyczących tej sprawy:

Przede wszystkim to:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTUz dnia 7 stycznia 2003 r.w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. Nr 11, poz. 114)

§ 1. Publiczne przedszkola, szkoły, a także placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3, 3a, 5 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwane dalej "placówkami", organizują i udzielają uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych w rozporządzeniu.

§ 5. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana w szczególności w formie:

1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
2) zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców;
3) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, szkołę lub placówkę, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.

oraz to ( ale już na marginesie)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTUz dnia 4 kwietnia 2005 r.w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci(Dz. U. Nr 68, poz. 587)
Na podstawie art. 71b ust 7 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, zwanego dalej "wczesnym wspomaganiem", w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka.

§ 2. Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu i w szkole podstawowej, w tym w specjalnych, w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, jeżeli mają one możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponują środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.

§ 4. 1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.

beera21-06-2005 10:53:26   [#21]

a generalnie

zgadzam się z Tobą, Tatiano, ze przepisy powinny objąc w sposób bardziej precyzyjny dzieci sześcioletnie
Grażyna21-06-2005 17:06:47   [#22]

wczesne wspomaganie dotyczny innej grupy wiekowej, również dzieci młodszych niż 3 lata(choc nie zawsze), oddziaływuje na całe rodziny, zmienia postawy itp. i wymaga odpowiedniego sztabu ludzi zatrudnionego w szkole. Nie kazda placówka może się tym zajmować, bo jest to specyficzny rodzaj pracy. O organizacji wczesnego wspomagania decyduje PPP.

W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
2) psycholog;
3) logopeda;
4) inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.

3. Do zadań zespołu należy w szczególności:

1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
2) nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

ale zgadzam się co do cytowanego rozporzadzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej

beera21-06-2005 17:23:33   [#23]

WW na marginesie ;-)

Uwazam, że warto  uczyć się korzystać z tego Rozporządzenia, ktore...

weszlo, ale i tak jednak jest martwym przepisem, bowiem wiele placowek NIE MA SZANS na spełnienie warunkow organizowania go

W biedniejszych jst tym bardziej)

Grażyna21-06-2005 17:27:51   [#24]

Asiu

na naszym terenie jest tylko jedna szkoła, która organizuje wczesne wspomaganie (największa podstawówka, integracyjna, ma więc wymaganych specjalistów), ale tak jak piszesz Asiu - całe szczęście, że się tego rozporządzenia w końcu doczekaliśmy.

A tak na marginesie (odchudzania) - pisałam Ci, że mam 20 kg mniej. Nie wiem czy pamiętasz naszą rozmowę sprzed roku...

beera21-06-2005 17:31:09   [#25]

serio???

kurcze!

Pamiętam rozmowę i Ciebie sprzed roku.

Fiu fiu- musisz teraz nieźle wyglądac :-)) ( wtedy tez dobrze- więc tym bardziej:-))

.....

Dobrze, ze weszlo to WW, ale pamiętam nasze rozgoryczenie podczas konsultowania go.

Dzieci mieszkające w bogatszych i świadomomych jst skorzystają...

W mojej gminie WW nie organizuje się wcale.

rzecz tkwi pewnie w swiadomości i determinacji przede wszystkim rodzicow...

Grażyna21-06-2005 17:37:39   [#26]

Szkoda, że ta segregacja jest wszechobecna.

A co do Wczesnego wspomagania, to jest ono ciężką pracą dla rodziców, specjalistów i dziecka. Pycia się tym zajmuje - mogłaby tu rzucić parę słów z własnego podwórka. Ma w końcu doświadczenie:))

wisiak21-06-2005 21:48:46   [#27]

wrócilam dzisiaj

z narady i też nam wyjaśniono zasady nauczania indywidualnego u 6-latków. U nas stwierdzono, że te decyzje, które zostały wcześniej wydane należy zrealizować ale nowych PP nie będą mogły wydać. Czyli jak 6 -latek zachoruje, czy nie daj Boże będzie w wyniku wypadku poszkodowany i nie bedzie mógł chodzić do szkoły ani przedszkola to będzie po prostu w domu.
Jak nie wiadomo o co chodzi to...itp, itd
Macia21-06-2005 22:15:21   [#28]

tak sie zastanawiam

czy jest jakiś przepis zakazujacy poradniom wydawania zaswiadczen o potrzebie NI? Jesli tak to dlaczego ktos przebudził sie dopiero teraz? czy do tej pory wyrządziły one komukolwiek krzywde ? Wręcz przeciwnie - skorzystały na tym dzieci. OP zazwyczaj przychylnie podchodziły do wniosku rodzica popartego orzeczeniem i przyznawały srodki na organizacje NI.
Co sie nagle stało i komu to zaczęło przeszkadzać?

Jesli nie wolno zatem poradnia powinna wydać opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka a potem
"Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu .....jeżeli mają one możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponują środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania"
DYREK22-06-2005 17:43:03   [#29]

A ja uparcie swoje:"Dziecko długotrwale chore nie może realizować swojego prawa do RPP". To jest sprawa dla Rzecznika Praw Dziecka.

beera22-06-2005 20:30:11   [#30]

dyrku

To, ze dziecko chore w OP ma utrudnienia w realizowaniu rocznego przygotowania przedszkolnego  w poście pierwszym napisała Tatiana
DYREK22-06-2005 20:41:07   [#31]

Zgadza się. Tylko co dalej. Poradnia nie wydaje orzeczenia. Dyrektor nie ma podstaw do wystąpienia o nauczanie indywidualne. Dziecko zostaje w domu.

Jak w przypadku długotrwałej choroby dziecka mogę jako rodzic zrealizować to (UoSO):

Art. 14. 3. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.

 Art. 14b. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w art. 14 ust. 3, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.

beera22-06-2005 20:51:25   [#32]

yhm

co więcej jest zapis o koniecznoci nadzorowania tego obowiązku

Niestety w UOSO, ani nigdzie, nie ma zapisu o tym, ze reazlizacja rpp jest warunkiem przyjęcia do klasy I - i to może byc argument strony przeciwnej

.......

generalnie ( po raz kolejny ;-) zgadzam się, ze sprawa jest do interwencji.

słonko22-06-2005 20:56:58   [#33]

Asia

Przepraszam, znowu głupio zapytam - jak i kiedy? ( interwencja )
Marek Pleśniar22-06-2005 21:43:08   [#34]

22 lipca o 19:45 ;-)

słonko, mam wrażenie, że chodzisz za nami ze stoperem i prowadzisz jakiś chronometraż;-)

podobno głupich pytań nie ma: interwencja - jak widzę własnie się kroi

czyli staje się:-)

słonko22-06-2005 23:28:47   [#35]

Marek

a czy może być o 19.49?  ;)

e tam, ze stoperem - z cierpliwościomierzem! ;)

a odpowiedż fajna, dzięki :)

Marek Pleśniar22-06-2005 23:45:25   [#36]

ok, ale najwyżej o 19:48 ok? 49 absolutnie niedpouszczalne;-)

a poważnie - sprawą zajęła się asia więc możesz być spokojna:-)

a ja wracam do pracy - KKDS za pasem!

słonko22-06-2005 23:49:57   [#37]

skoro niedopuszczalne...;)

jestem! :)

:)

beera23-06-2005 08:20:37   [#38]

!!!!!!

mła??????

 Tatiana, Rycho,Dyrek, Grażyna

Napiszemy w tej sprawie interwencję?

Marek Pleśniar23-06-2005 10:06:03   [#39]
tła;-)
Grażyna23-06-2005 18:38:58   [#40]
chętnie, ale nie wiem czy wstrzelę się w termin, bo jutro wyjeżdżam na dwa tygodnie na wczasy, będę dopiero 9 lipca, po tym terminie jestem do dyspozycji...
DYREK23-06-2005 23:27:37   [#41]

Propozycja pisma

 

    Rzecznik Praw Obywatelskich

                                 00-090 Warszawa        

                               Al. Solidarności 77       

 

             W systemie oświaty ustawą z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 137, poz. 1304) wprowadzono obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. Znowelizowana ustawa o systemie oświaty przewidziała również obowiązki po stronie rodziców dziecka podlegającego obowiązkowemu przygotowaniu przedszkolnemu. Zgodnie z art. 14b ust. 1 wspomnianej wyżej ustawy, rodzice dziecka są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia. Należy zwrócić uwagę, iż spełnianie obowiązkowego przygotowania przedszkolnego podlega kontroli. Kontrola w tym zakresie należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka. Podobnie jak w przypadku obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, niespełnianie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie określonym w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968).

Rodzice dzieci sześcioletnich długotrwale chorych  nie są w stanie wypełnić obowiązków wnikających z ustawy o systemie oświaty ponieważ art. 71b ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie uwzględnia możliwości objęcia nauczaniem indywidualnym nauczaniem dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne. Nie wynika to także z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. Nr 23, poz. 193 ) .

W efekcie, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym sześcioletnie dzieci zdrowe są w zdecydowanie lepszej sytuacji niż dzieci długotrwale chore , które z rocznego przygotowania przedszkolnego korzystają w sposób ograniczony. Ponadto rodzice tych dzieci mogą być narażeni na podejrzenie, że nie wypełniają obowiązków nałożonych na nich przez ustawę o systemie oświaty.

Naszym zdaniem pozbawienie długotrwale chorych dzieci sześcioletnich realizowania rocznego przygotowania przedszkolnego w formie nauczania indywidualnego nauczania narusza ich prawo do nauki.

 

Tatiana26-06-2005 21:59:10   [#42]

6-latki - naucz.indyw.

Czytałam Dyrka, jego propozycję pisma do Rzecznika Praw Dziecka i myślę, że jest dobre. A może najpierw należałoby zwrócić się do MENiS o wyjaśnienie? Jak oni to widzą ?

DYREK27-06-2005 13:33:24   [#43]
Fakt, może i warto do MENiS.
beera27-06-2005 18:06:15   [#44]

myślę tak:

Po pierwsze:

 Dyrku- dzięki za wzięcie się za rzecz w tak goracy czas.

Po drugie- uważam, że RPO jest wlasciwszy,  Oczywiście pismo do RPO warto dać do wiadomości MENISOWI.

Po trzecie- uwagi do pisma- Dyrku zobacz, czy warto cos z tym zrobić:

Rodzice dzieci sześcioletnich długotrwale chorych  nie są w stanie wypełnić obowiązków wnikających z ustawy o systemie oświaty ponieważ art. 71b ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie uwzględnia możliwości objęcia nauczaniem indywidualnym nauczaniem napisalabym tak: indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym ( żeby trzymac się jednolitego nazewnictwa) dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne

i kolejne:

Nie wynika to także z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. Nr 23, poz. 193 )  proponuję dopisek: bowiem dotyczy ono uczniów realizujących obowiazek szkolny.

 Proponuję też  dopisek:

Kwestie pomocy dla dzieci sześcioletnich odbywających roczne przygotowanie przedszkole poruszane są w  ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTUz dnia 7 stycznia 2003 r.w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. Nr 11, poz. 114) oraz ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTUz dnia 4 kwietnia 2005 r.w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci(Dz. U. Nr 68, poz. 587) jednak żaden z przepisow przywolanych rozporządzeń nie reguluje poruszanych kwestii w sposob jednoznaczny, pozostawiajac problem zajęć indywidualnych dla dziecka sześcioletniego nierozwiązanym.

I teraz to:

Naszym zdaniem pozbawienie długotrwale chorych dzieci sześcioletnich realizowania rocznego przygotowania przedszkolnego w formie nauczania indywidualnego nauczania narusza ich prawo do nauki, dlatego prosimy o interwencję w tej- bardzo waznej dla dzieci i ch rodzicow, kwestii.

 

Tlumaczę się z tego dopisku:

Myslę, ze  RPO zwróci się do MENIS o odpowiedź , a MENIS wykorzysta przywołane przeze mnie w poście 20 Rozporządzenia, uznając tym samym kwestię za zalatwioną. Pisząc o tych Rozporządzeniach, o ich niewielkiej wartości, wytrącimy broń z ręki.

Nie wiem, czy dobrze z tym dopiskiem, czy nie- jeśli uznamy, ze nie, spokojnie można go wyrzucić

DYREK27-06-2005 20:22:52   [#45]

jestem za

Napisałem jako materiał wyjściowy. Wszelkie uwagi i zmiany mile widziane.
Marek Pleśniar27-06-2005 20:45:41   [#46]

materiał udatny:-)

RPO będzie własciwy

poślemy w tym tygodniu

:-)

dyrku, proszę emailem podaj dane - znaczy imię i nazwisko. Przygotowujący podają nazwiska w naszych dokumentach.

Renatka27-06-2005 21:09:57   [#47]
 a może jeszcze wszyscy zainteresowani ujmą go w raportach z zaznaczeniem ,że wniosek z forum ale się z  nim także zgadzamy wtedy ruszy lawina raportów i muszą wniosek ująć w swoich zbiorówkach wizytatorzy.
beera27-06-2005 21:54:28   [#48]

no to mamy

zgodę

marek wysle, wklei na stronę- tak?

DYREK27-06-2005 22:15:22   [#49]

Marek Pleśniar

Podam dane. Obecnie nie mogę wyświetlić strony głównej OSKKO.

beera27-06-2005 22:18:19   [#50]

Dyrek

dane potrzebne, zeby Twoim nazwiskiem opisać to pismo.

 Czyli pytanie skieruje OSKKO, ale powinna byc adnotacja kto jest autorem pisma-a to umieścimy na stronie OSKKO.

strony: [ 1 ][ 2 ]