|
Minister Edukacji Narodowej
Al.
J. C. Szucha 25
00-918 Warszawa
|
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej
Oświaty (OSKKO)
w sprawie Projekt z dnia
8 lipca 2025 r. ustawa z dnia … o zmianie ustawy –
Prawo
oświatowe oraz niektórych innych ustaw.

Środowisko kadry kierowniczej oświaty,
zrzeszonej w liczbie ponad 6000 osób w OSKKO przedstawia
uwagi dotyczące zapisów projektu i wyraża zdecydowanie
negatywną opinię wobec projektu ustawy.
Proponowane zmiany przepisów są
obarczone tak licznymi wadami, a sposób wprowadzania na tyle
oburza środowisko nauczycieli i dyrektorów, że omawiany
projekt należy, naszym zdaniem opracować od nowa.
Proponujemy, aby tym razem podjęto prace
w drodze
realnych konsultacji i poszanowania opinii specjalistów w
zakresie nauczania, jakimi są nauczyciele i zarządzania
szkołą – jakimi są dyrektorzy (z których każdy legitymuje
się dyplomem ukończenia studiów zarządzania oświatą i jest w
stanie ocenić jakość prawa). Mamy, na wstępie, co do
wprowadzania omawianego projektu zasadnicze uwagi:
- Konsultowanie i „procedowanie”
zmian ustawowych w oświacie w czasie urlopów
nauczycielskich – również ustawowo – realizowanych w
czasie wakacji uczniów odbieramy jako przejaw braku
szacunku wobec tego środowiska i, de facto, niechęci do
realnych konsultacji.
- Zmiany w omawianym projekcie
postrzegamy jako biurokratyzujące szkoły. Widzimy
rażące, niepotrzebne przeregulowanie niektórych obszarów
prawa regulującego życie szkoły. Takie mnożenie
przepisów oświatowych szczególnie dziś szkodzi szkołom,
bo aktualne przepisy już są nieczytelne (np. nie
podejmuje się prac nad ujednoliceniem kwalifikacji
nauczycieli).
- Zmiany ograniczają autonomię szkół
publicznych, co sprzeciwia się idei szkoły publicznej
(która w Polsce od 3 dekad jest szkołą samorządową, i
„własnością” społeczności lokalnych). W sytuacji
tendencji do centralizacji decyzji o życiu szkoły zbędny
może się stać docelowo statut szkoły (czyli znaczące
osiągnięcie polskiej szkoły po okresie PRL). Zbędne też
mogą być autorskie szkolne zasady, ustalane z uczniami,
rodzicami i nauczycielami – bo powstaje „centralny
regulamin ucznia”.
Naszym zdaniem kwestionuje się tu ideę naszego
państwa, opartego na konstytucyjnej zasadzie
pomocniczości państwa.
- Odczuwamy brak zaufania do
nauczycieli (a więc – obywateli). Ogólny przekaz
większości zmian projektu mówi nam, że MEN nie ufa
szkołom, nie ufa nauczycielom i nie jest mu z nimi po
drodze. W jaki sposób, bez nauczycieli i dyrektorów, bez
ich wiary w sens zmian i bez wysłuchania ich racji, bez
wykorzystania ich wiedzy, bez autonomii nauczyciela MEN
chce wprowadzić jakiekolwiek zmiany?
- Powstaje też pytanie - czy spytano
o zdanie rodziców uczniów, skoro nie wykorzystuje się
potencjału Rad Rodziców. W każdej szkole, w 16
województwach rady te istnieją. Rady powinny być
zaangażowane w tak ważne prace legislacyjne.
Poniżej odnosimy się w tabeli do
niektórych zagadnień (niestety okres urlopów nauczycieli
utrudnia zwołanie wielu ekspertów – nauczycieli i
dyrektorów).
Uwagi i podkreślenia OSKKO – z żółtym zakreśleniem.
Dajemy sobie prawo do komentarzy zarówno ściśle prawnych,
jak i opisu reakcji środowiska oświatowego na niektóre
przepisy.
Zapis w projekcie
|
Uwagi/propozycje
|
NIEOBECNOŚCI A SPEŁNIANIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Art. 1.
2) w art. 42 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przez niespełnienie
obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku
szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć:
1) nieusprawiedliwioną
nieobecność w jednym miesiącu na co najmniej 50%:
a) dni zajęć w przedszkolu,
oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej
formie wychowania przedszkolnego, szkole
podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub placówce,
b) zajęć w przypadku spełniania
obowiązku nauki w sposób określony w art. 36 ust. 9
pkt 2 i w przepisach wydanych na podstawie art. 36
ust. 16, albo
2) nieusprawiedliwioną
nieobecność w roku szkolnym na co najmniej 25%:
a) dni zajęć w przedszkolu,
oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej
formie wychowania przedszkolnego, szkole
podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub placówce,
b) zajęć w przypadku spełniania
obowiązku nauki w sposób określony w art. 36 ust. 9
pkt 2 i w przepisach wydanych na podstawie art. 36
ust. 16.”;
|
Nasze środowisko nigdy nie występowało o zaostrzenie
prawa w omawianym zakresie, z powodów praktycznych,
co wyjaśniamy poniżej.
Rzeczywiście
nieobecność części uczniów bywa zbyt dowolnie
usprawiedliwiana, wpływa to na ich edukację i
proponowany pomysł jest zasadny.
Zwracamy jednak uwagę na to, że w praktyce szkoła
nie może zakwestionować usprawiedliwienia
przekazanego przez rodziców czy pełnoletniego
ucznia, nawet jeśli posiada wiedzę, że nie było
podstaw do usprawiedliwienia nieobecności, bo powód
nieobecności jest niezgodny z prawdą.
Musiałoby powstać szczegółowe ustalenie powodów
usprawiedliwienia oraz narzędzia weryfikacji. To
znowu komplikuje regulacje prawne bez gwarancji ich
skutecznego działania.
Odczuwalnym, mało dostrzeganym problemem jest
plaga spóźnień, często wynikających z
lekceważenia sprawy przez rodziców. Realnie tracą na
tym uczniowie – i spóźniający się i ich koleżanki i
koledzy, którym spóźnienia przeszkadzają w nauce.
|
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Dodaje się
„Rozdział 2a
Prawa, wolności i
obowiązki uczniowskie oraz organy ochrony praw i
wolności uczniowskich
Art. 42a. 1. Uczeń w szkole
podstawowej, szkole ponadpodstawowej, szkole
artystycznej lub placówce, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, ma prawo w szczególności do:
1)
poszanowania jego godności oraz praw i
wolności z niej wynikających;
2)
równego traktowania z innymi uczniami;
3)
rzetelnego nauczania i wychowania;
4)
poszanowania jego prywatności, w tym do:
a)
ochrony danych osobowych,
b)
ochrony informacji medycznej,
c)
ochrony wizerunku; wizerunek ucznia nie może
być utrwalany ani rozpowszechniany bez jego zgody, a
w przypadku ucznia niepełnoletniego – również bez
zgody jego rodziców,
d)
zachowania tajemnicy komunikowania się;
5)
posiadania na terenie szkoły podstawowej,
szkoły ponadpodstawowej, szkoły artystycznej lub
placówki, o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8,
przedmiotów osobistych przy sobie lub przechowywania
tych przedmiotów w miejscu do tego przeznaczonym, w
sposób określony w statucie tej szkoły lub placówki;
przedmioty osobiste nie mogą być odebrane uczniowi,
z wyjątkiem przedmiotów, których posiadanie zagraża
bezpieczeństwu osób przebywających w tej szkole lub
placówce lub które naruszają zasady bezpieczeństwa
obowiązujące w tej szkole lub placówce;
6)
kształtowania własnego stroju i wyglądu, z
uwzględnieniem art. 42b ust. 1 pkt 4 i 5;
7)
ochrony praw autorskich własnych utworów na
zasadach określonych w ustawie z dnia 4 lutego 1994
r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z
2025 r. poz. 24) oraz ochrony przysługującej twórcy
wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego
oraz topografii układu scalonego na zasadach
określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. –
Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2023 r. poz.
1170);
8)
rozwoju własnych zainteresowań i uzdolnień, w
tym do brania udziału w konkursach, olimpiadach i
turniejach oraz innych formach współzawodnictwa i
prezentacji osiągnięć uczniów;
9)
zachowania odpowiednich proporcji między
wysiłkiem szkolnym a czasem wolnym i rozwojem
własnych zainteresowań;
10)
uzyskania pomocy materialnej na zasadach
określonych w rozdziale 8a ustawy o systemie
oświaty;
11)
bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,
wychowania i opieki w szkole podstawowej, szkole
ponadpodstawowej, szkole artystycznej lub placówce,
o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8, oraz w
trakcie zajęć organizowanych przez tę szkołę lub
placówkę poza jej terenem;
12)
informacji dotyczących procesu nauczania i
wychowania, które jest realizowane w szczególności
przez:
a)
publikowanie przez szkoły podstawowe, szkoły
ponadpodstawowe, szkoły artystyczne lub placówki, o
których mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8, objęte
obowiązkiem prowadzenia Biuletynu Informacji
Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6
września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(Dz. U. z 2022 r. poz. 902), w Biuletynie Informacji
Publicznej:
–
statutu szkoły lub placówki, w wersji opracowanej
jako tekst ujednolicony, uchwał zmieniających jego
treść oraz wniesionych projektów jego zmiany,
–
zanonimizowanych uchwał, zarządzeń, regulaminów i
innych wewnętrznych aktów prawnych wydanych przez
organy szkoły lub placówki,
–
tygodniowego rozkładu zajęć, o którym mowa w art.
110 ust. 4,
b)
zapewnienie przez szkołę podstawową, szkołę
ponadpodstawową, szkołę artystyczną lub placówkę, o
której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8, możliwości
zapoznawania się ze szkolnym zestawem programów
nauczania, o którym mowa w art. 22a ust. 7 ustawy o
systemie oświaty;
13)
jawnego, sprawiedliwego i umotywowanego
oceniania postępów w nauce i zachowania ucznia;
14)
kontaktowania się ze szkołą podstawową,
szkołą ponadpodstawową, szkołą artystyczną lub
placówką, o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8, w
dostępny dla niego sposób, określony w statucie tej
szkoły lub placówki;
15)
angażowania się w życie szkoły podstawowej,
szkoły ponadpodstawowej, szkoły artystycznej lub
placówki, o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8, w
tym przez zaangażowanie w działalność organów
samorządu uczniowskiego lub udział w działalności
kulturalnej, w tym wydawniczej, oświatowej,
sportowej i rozrywkowej samorządu uczniowskiego;
16)
wyboru członków organów samorządu
uczniowskiego oraz opiekuna samorządu uczniowskiego
zgodnie z art. 85 ust. 3;
17)
wyboru członków rady szkoły lub placówki
zgodnie z art. 81 ust. 6;
18)
składania skarg i wniosków we wszelkich
sprawach związanych z działalnością szkoły
podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, szkoły
artystycznej lub placówki, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, a także w interesie własnym lub na
rzecz innego członka społeczności szkolnej za jego
zgodą; uczeń nie może być narażony ze strony organów
szkoły lub placówki oraz jej pracowników na
jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia
skargi lub wniosku, lub z powodu dostarczenia
materiału do publikacji o znamionach skargi lub
wniosku, jeżeli działał w granicach prawem
dozwolonych.
2. Uczniowi w szkole
podstawowej, szkole ponadpodstawowej, szkole
artystycznej lub placówce, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, przysługuje wolność:
1)
od wszelkich form przemocy, w tym przemocy
psychicznej;
2)
od dyskryminacji z jakiegokolwiek powodu, w
szczególności ze względu na: płeć, wiek, wygląd,
niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość,
przekonania polityczne, pochodzenie etniczne,
wyznanie albo jego brak i orientację seksualną;
3)
sumienia, wyznania i światopoglądu; szkoła
lub placówka nie może zakazać uczniowi udziału w
praktykach religijnych ani zmuszać ucznia do
uczestniczenia w praktykach religijnych;
4)
słowa i uzewnętrzniania przekonań.
3.
W statucie szkoły podstawowej, szkoły
ponadpodstawowej, szkoły artystycznej lub placówki,
o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8,
mogą zostać określone także prawa i wolności
uczniowskie inne niż wymienione w ust. 1 i 2.
4. Szkoła podstawowa, szkoła
ponadpodstawowa, szkoła artystyczna i placówka,
o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8, ma obowiązek
upowszechniać wśród uczniów wiedzę o prawach,
wolnościach i obowiązkach uczniowskich i
obywatelskich.
|
Zmiany przeregulowują prawo, zmierzają do
centralizacji zarządzania szkołami – wbrew 3 dekadom
budowania szkół publicznych samorządowych
i są wprost wymierzone w autonomię szkół i
społeczności szkolnych.
Prawa ucznia są zbiorem norm, które w szkole są
znane,
a wynikają z innych aktów prawnych, m.in.
Konstytucja RP, UoSO, RODO, preambuła i art. 1 UPO.
Jeśli w jakiejś szkole któreś z tych praw nie są
przestrzegane, to fakt umieszczenia ich na poziomie
ustawy niewiele zmieni. Trzeba zmieniać na lepsze te
konkretne szkoły i niwelować praktyki niepożądane.
Pozornie słuszne „wzmacnianie” istniejących już
przepisów można stosować w wielu obszarach, dublować
zapisy organizacyjne etc.
Środowisko dyrektorów i nauczycieli odebrało ww.
pomysł wręcz jako arogancję władzy – zaprzeczenie
3 dekad budowania różnorodnych, samorządowych szkół,
tworzonych i kształtowanych przez środowisko lokalne.
Wewnętrzne regulaminy, obyczaje, zasady wypracowane
przez własną społeczność uczniowską i nauczycielską,
z udziałem własnych rodziców z danej szkoły są
dobrodziejstwem każdej szkoły. Dlatego tak ważne
stało się pojawienie po okresie nieobecności w PRL -
statutów szkół.
W sytuacji centralizacji, ujednolicenia zasad i
obyczajów szkolnych statuty stają się martwe i
niepotrzebne, można je zastąpić ustawami.
Postrzegamy ten pomysł jako kolejny sygnał braku
zaufania i szacunku do kompetencji nauczycieli. Tryb
konsultacji (w czasie urlopów nauczycieli) też jest
podobnym sygnałem.
Zmiany są tym nieprofesjonalne. Twórca wydaje się
nie zdawać sobie sprawy z tego, że prawo – tak
nadmiernie rozbudowywane – trzeba następnie
egzekwować, kontrolować, co niezwykle utrudnia
normalną pracę szkoły.
Wnioskujemy o wycofanie tego pomysłu
i powrót do konsultacji prawa ze specjalistami -
nauczycielami
i dyrektorami.
|
Art. 42b. 1. Uczeń w szkole
podstawowej, szkole ponadpodstawowej, szkole
artystycznej lub placówce, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, ma obowiązek:
1)
przestrzegać przepisów prawa regulujących
pracę i organizację tej szkoły lub placówki, w
szczególności aktów prawa powszechnie
obowiązującego, statutu tej szkoły lub placówki i
innych wewnętrznych aktów prawnych obowiązujących w
tej szkole lub placówce;
2)
szanować prawa i wolności pozostałych
członków społeczności szkolnej oraz innych osób
przebywających w szkole lub placówce;
3)
zachowywać się zgodnie z ogólnie przyjętymi
normami społecznymi podczas zajęć organizowanych na
terenie tej szkoły lub placówki i poza nim, przerw w
zajęciach, uroczystości, imprez oraz wyjść grupowych
i wycieczek;
4)
ubierać się zgodnie z ogólnie przyjętymi
normami społecznymi, a w przypadku, o którym mowa w
art. 100, nosić na terenie szkoły lub placówki
jednolity strój; noszenie stroju nawołującego do
nienawiści, dyskryminującego, sprzecznego z
przepisami prawa lub stwarzającego zagrożenie dla
bezpieczeństwa innych osób przebywających w szkole
lub placówce lub samego ucznia jest niedozwolone;
5)
przestrzegać określonych w statucie tej
szkoły lub placówki zasad regulujących strój i
wygląd podczas zajęć edukacyjnych wychowania
fizycznego oraz zajęć edukacyjnych odbywających się
w warsztatach, laboratoriach i pracowniach
szkolnych, zgodnych z ogólnie przyjętymi normami
społecznymi oraz koniecznością zapewnienia uczniom
bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia,
wychowania i opieki;
6)
przestrzegać warunków wnoszenia na teren tej szkoły
lub placówki telefonów komórkowych i innych urządzeń
elektronicznych i korzystania z nich na terenie tej
szkoły lub placówki albo zakazu wnoszenia na teren
tej szkoły lub placówki telefonów komórkowych i
innych urządzeń elektronicznych lub korzystania z
nich na terenie tej szkoły lub placówki, określonych
w statucie tej szkoły lub placówki;
7)
zachowywać się wobec członków społeczności
szkolnej i innych osób przebywających w szkole lub
placówce zgodnie z ogólnie przyjętymi normami
społecznymi oraz z szacunkiem i poszanowaniem ich
godności osobistej;
8)
uczęszczać na zajęcia edukacyjne; uczeń, a w
przypadku ucznia niepełnoletniego – jego rodzice,
usprawiedliwiają nieobecność ucznia na zajęciach
edukacyjnych, podając jej powód; usprawiedliwienia
nieobecności dokonuje się w terminie i formie
określonych w statucie szkoły podstawowej, szkoły
ponadpodstawowej, szkoły artystycznej lub placówki ,
o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8;
9)
przygotowywać się do zajęć edukacyjnych oraz
przystępować do form sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych;
10)
szanować prawa autorskie cudzych utworów.
2.
Statut szkoły podstawowej, szkoły
ponadpodstawowej, szkoły artystycznej lub placówki,
o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8,
nie może rozszerzać katalogu obowiązków
uczniowskich, o którym mowa w ust. 1.
|
J.w.:
Zmiany tu także przeregulowują prawo, są
przejawem centralizacji zarządzania szkołami, są
wymierzone w autonomię szkół.
Zwraca uwagę niekonsekwencja:
W art. 42b ust. 1 (obowiązki ucznia) odwołano się do
przepisów już obowiązujących, czego nie zrobiono w
art. 42a (prawa ucznia)
tylko wymieniono je dość szczegółowo. Artykuł
obejmujący prawa ucznia, w
ponad 20. punktach z podpunktami reguluje
prawa uczniów. Natomiast obowiązki określono
w 9 punktach W przypadku praw dano możliwość
rozszerzenia
tego katalogu w statutach szkół, natomiast
w przypadku obowiązków zapisano, że jest to
katalog zamknięty.
Proponowane zapisy są niejasne, więc
stworzą nowe problemy zamiast je rozwiązywać.
Pytamy:
jakie
są „ogólnie przyjęte normy
społeczne”? Czyje to normy? Jakich środowisk?
Nadmiarowe też są zapisane w tekście projektu
„ogólnie przyjęte normy społeczne dotyczące stroju”
Możliwe do
zaakceptowania przez społeczność szkolną są jedynie
przyjęte wspólnie w szkole normy.
Również nadmiarowe są kolejne zapisy dotyczące
obowiązku przestrzegania szkolnych zasad, ustalonych
w statucie.
|
ŚRODKI WYCHOWAWCZE I KARY
Art. 42c. 1. W ramach procesu
wychowawczego i bieżącej pracy z uczniem szkoła
podstawowa, szkoła ponadpodstawowa, szkoła
artystyczna lub placówka, o której mowa w art. 2 pkt
3, 4 i 6–8, może stosować środki oddziaływania
wychowawczego, służące kształtowaniu postaw i
zachowania uczniów zgodnych z ogólnie przyjętymi
normami społecznymi, w szczególności: uwagi ustne,
pisemne informacje o zachowaniu, przeproszenie
pokrzywdzonego, przywrócenie stanu poprzedniego lub
wykonanie określonych prac porządkowych na rzecz
szkoły lub placówki.
2. Gdy środki, o których mowa w
ust. 1, okażą się niewystarczające do osiągnięcia
celu wychowawczego, uczeń podlega odpowiedzialności
za naruszenie przepisów obowiązujących w szkole
podstawowej, szkole ponadpodstawowej, szkole
artystycznej lub placówce, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, w tym za niewypełnianie obowiązków,
o których mowa w art. 42b.
3. Karami dla uczniów są:
1)
upomnienie pisemne;
2)
nagana pisemna;
3)
nagana
pisemna z ostrzeżeniem, że w razie kolejnego
naruszenia przepisów obowiązujących w szkole
podstawowej, szkole ponadpodstawowej, szkole
artystycznej lub placówce, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, mogą zostać wymierzone kary, o
których mowa w pkt 4 lub 5;
4)
w przypadku uczniów objętych obowiązkiem
szkolnym – wystąpienie z wnioskiem do kuratora
oświaty o przeniesienie do innej szkoły, z
zastrzeżeniem art. 68 ust. 3a;
5)
w przypadku uczniów nieobjętych obowiązkiem
szkolnym – skreślenie z listy uczniów.
4. W przypadku wymierzenia kary,
o której mowa w ust. 3 pkt 2 lub 3, dyrektor szkoły
podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, szkoły
artystycznej lub placówki, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, może dodatkowo nałożyć na ucznia
środek w postaci ograniczenia możliwości udziału w
wydarzeniach kulturalnych, sportowych lub
rozrywkowych organizowanych przez tę szkołę lub
placówkę lub w których ta szkoła lub placówka bierze
udział, jeżeli nie stanowią one realizacji podstawy
programowej kształcenia ogólnego lub kształcenia w
zawodzie. Ograniczenie stosuje się na okres nie
dłuższy niż 3 miesiące i nie dłużej niż do
zakończenia roku szkolnego.
5. Postępowanie w sprawie
wymierzenia uczniowi kary wszczyna dyrektor szkoły
podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, szkoły
artystycznej lub placówki, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, z własnej inicjatywy lub na wniosek
innego członka społeczności szkolnej, jeżeli
popełnienie zarzuconego naruszenia jest
prawdopodobne, chyba że wystarczające będzie
zastosowanie środków, o których mowa w ust. 1.
6. Wymierzenie kary przez
dyrektora szkoły podstawowej, szkoły
ponadpodstawowej, szkoły artystycznej lub placówki,
o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8, poprzedza
wysłuchanie wyjaśnień ucznia i świadków – jeżeli są,
a w przypadku zagrożenia wymierzeniem kary, o której
mowa w ust. 3 pkt 4 lub 5 – także uzyskanie zgody
rady pedagogicznej i zasięgnięcie opinii rady
szkoły. W postępowaniu w sprawie wymierzenia kary
uczniowi niepełnoletniemu mają prawo uczestniczyć
także jego rodzice. W przypadku gdy świadkiem jest
uczeń niepełnoletni, rodzice tego ucznia mają prawo
udziału w jego wysłuchaniu.
7.
Dyrektor szkoły podstawowej, szkoły
ponadpodstawowej, szkoły artystycznej lub placówki,
o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8,
obiektywnie analizuje wszystkie informacje niezbędne
do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do
załatwienia sprawy, w tym okoliczności obciążające
ucznia lub wskazujące na jego korzyść.
8.
Dyrektor szkoły podstawowej, szkoły
ponadpodstawowej, szkoły artystycznej lub placówki,
o której mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8,
dokonuje swobodnej oceny dowodów zebranych w
postępowaniu, o którym mowa w ust. 5, opierając się
na logice i doświadczeniu życiowym.
9. Uczeń jest uważany za
niewinnego naruszenia przepisów, o których mowa w
ust. 2, aż do momentu, gdy jego wina nie zostanie
udowodniona.
10. Uczeń, przeciwko któremu
wszczęto postępowanie, o którym mowa w ust. 5, ma
prawo do obrony, a wszelkie niedające się usunąć
wątpliwości interpretuje się na jego korzyść.
11. Od decyzji o wymierzeniu
kary, o której mowa w ust. 3 pkt 1–3, lub nałożeniu
środka, o którym mowa w ust. 4, uczeń, a w przypadku
ucznia niepełnoletniego – jego rodzic, może w
terminie 7 dni od dnia doręczenia decyzji złożyć, za
pośrednictwem dyrektora szkoły lub placówki, do
której uczęszcza uczeń, odwołanie do rady tej szkoły
lub placówki, a w przypadku, o którym mowa w art. 82
– do rady pedagogicznej tej szkoły lub placówki. Do
doręczenia decyzji wymienionej w zdaniu pierwszym
przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U.
z 2024 r. poz. 572 oraz z 2025 r. poz. 769) stosuje
się odpowiednio.
12. Rada szkoły lub placówki, do
której uczęszcza uczeń, a w przypadku, o którym mowa
w art. 82 – rada pedagogiczna tej szkoły lub
placówki, rozpatruje odwołanie, o którym mowa w ust.
11, w terminie 30 dni od dnia doręczenia tego
odwołania.
13. Rada szkoły lub placówki, do
której uczęszcza uczeń, a w przypadku, o którym mowa
w art. 82 – rada pedagogiczna tej szkoły lub
placówki, nie może w wyniku rozpatrzenia odwołania,
o którym mowa w ust. 11, wymierzyć kary surowszej
niż wymierzona przez dyrektora tej szkoły lub
placówki lub środka, o którym mowa w ust. 4, w
wymiarze wyższym niż określony w decyzji dyrektora
tej szkoły lub placówki.[…]
|
Zmiany przeregulowują prawo,
zmierzają do centralizacji zarządzania szkołami i są
wprost wymierzone w autonomię szkół i społeczności
szkolnych.
Zapisy są też nieprecyzyjne prawnie i
mało profesjonalne, a więc psują prawo.
Ad ust
1.: “[szkoła] może
stosować środki oddziaływania wychowawczego, służące
kształtowaniu postaw i zachowania uczniów zgodnych z
ogólnie przyjętymi normami społecznymi, w
szczególności: uwagi ustne, pisemne informacje o
zachowaniu, przeproszenie pokrzywdzonego”
Czy to, co jest codzienną praktyką wychowawczą szkół
musi znaleźć się aż w ustawie? To jest
przeregulowanie, komplikowanie prawa.
Ad ust
1.: “[szkoła] może
stosować środki oddziaływania wychowawczego (...)
przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie
określonych prac porządkowych na rzecz szkoły lub
placówki.”
Zapis oceniamy pozytywnie, ale nie spodziewamy się
by prawodawca realnie mógł i chciał pomóc nam go
wyegzekwować,
gdy od lat przy jakiejkolwiek szkodzie uczynionej
przez ucznia mówi się nam, że to nie jest problem
ucznia i rodziców, tylko nauczycieli/szkoły, bo oni
sprawowali opiekę.
Nb. gdy uczeń np. celowo i świadomie i po raz
kolejny niszczy ściany w toalecie… jak przywraca
stan poprzedni? Jakie ma do tego kwalifikacje i jak
zapewnimy BHP?
Ad.
Ust 4.
“ograniczenia możliwości udziału w wydarzeniach
kulturalnych, sportowych lub rozrywkowych
organizowanych przez tę szkołę lub placówkę lub w
których ta szkoła lub placówka bierze udział,
jeżeli nie
stanowią one realizacji podstawy programowej
kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie”
Właściwie wszystko, co robimy w szkole podstawowej
to realizacja podstawy programowej…więc taki zapis
jest martwy.
Ad. Ust 4.
“Ograniczenie stosuje się na okres nie dłuższy niż 3
miesiące i nie dłużej niż do zakończenia roku
szkolnego.”
– A co, gdy
stanie się coś złego w ostatnim tygodniu roku
szkolnego?
Ad. Ust 7.
Dyrektor […] obiektywnie analizuje wszystkie
informacje niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu
faktycznego oraz do załatwienia sprawy, w tym
okoliczności obciążające ucznia lub wskazujące na
jego korzyść.
To zupełnie niepotrzebne, banalne
opisanie zwykłych czynności, niewymagających zapisu
w ustawie.
Ad.
Ust 8.
Dyrektor […], dokonuje swobodnej oceny dowodów
zebranych w postępowaniu, o którym mowa w ust. 5,
opierając się na logice i doświadczeniu życiowym.
Komentarz natury publicystycznej (bo o inny tu
trudno):
czy nadzór pedagogiczny, na podstawie „swobodnej
oceny”, „opartej na logice” (czyjej?) i
„doświadczeniu życiowym” (a co jeśli jest ono
niewielkie?).. dokona równie „swobodnej, logicznej i
opartej na doświadczeniu życiowym” wizytatorów i
kuratora oceny tych czynności?
Ad.
Ust 9. 10. 11.
„Uczeń jest uważany za niewinnego
naruszenia przepisów, o których mowa w ust. 2, aż
do momentu, gdy jego wina nie zostanie udowodniona”.
„Uczeń, przeciwko któremu
wszczęto postępowanie[…] ma prawo do obrony,
a wszelkie niedające się usunąć wątpliwości
interpretuje się na jego korzyść”.
„ Od decyzji o wymierzeniu
kary[…], może w terminie 7 dni od dnia
doręczenia decyzji złożyć, za pośrednictwem
dyrektora szkoły lub placówki, do której uczęszcza
uczeń, odwołanie do rady tej szkoły lub
placówki”….
Tu trudno o komentarz.
Zatem padnie kolejna uwaga natury
publicystycznej: czy pomysłodawcy nie mylą
porządków? Bo wydaje się nam to wątkiem wprost z
sali sądowej… Prosimy o
powrót do praktyki szkolnej, do pedagogiki. Nie
jesteśmy sędziami ani… katami, lecz pedagogami i
rozwiązujemy takie problemy w praktyce szkolnej.
Wprowadzenie zupełnie nieprzystającej do roli szkoły
procedury egzekwowania sankcji i udowadniania win
otwiera pole do niepotrzebnych nikomu interwencji
prawniczych, a nawet postępowań sądowych i roszczeń.
Ad. Ust 11
Ad. Ust 11
- Wymierzanie kary uczniowi, choć nie jest opisane
jako postępowanie administracyjne,
to opis
kojarzy się ze sformalizowanym
działaniem administracyjnym, a przypominamy, że w
szkołach najważniejsze jest wychowanie, opieka i
relacje.
|
RZECZNIK PRAW UCZNIA
Art. 42d. 1. Przy ministrze właściwym do spraw
oświaty i wychowania działa Krajowy Rzecznik Praw
Uczniowskich, zwany dalej „Krajowym
Rzecznikiem”.(...)
Art. 42l. 1. Przy kuratorze oświaty działa
Wojewódzki Rzecznik.
(...)
Art. 42q. 1.W
szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej, szkole
artystycznej lub placówce, o której mowa w art. 2
pkt 3, 4 i 6–8, działa Szkolny Rzecznik.
2. Szkolny Rzecznik stoi na
straży przestrzegania praw uczniowskich w szkole lub
placówce, w której działa, i podejmuje działania
mające na celu zwiększenie poziomu przestrzegania
praw uczniowskich i poziomu świadomości na temat
tych praw wśród uczniów danej szkoły lub placówki.
3. Jeżeli szkoły lub placówki, o
których mowa w art. 2 pkt 3, 4 i 6–8, zostały
połączone w zespół, powołuje się jednego Szkolnego
Rzecznika dla tych szkół lub placówek.
4. Do zadań Szkolnego Rzecznika
należy:[…].
Art. 42r. 1. Szkolny Rzecznik
może:
1)
zwrócić się o zbadanie sprawy, zgodnie z
właściwością do Wojewódzkiego Rzecznika lub
Krajowego Rzecznika, a także do Gminnego Rzecznika
albo Powiatowego Rzecznika – jeżeli został powołany;
2)
przedstawić Krajowemu Rzecznikowi,
Wojewódzkiemu Rzecznikowi, Powiatowemu Rzecznikowi
lub Gminnemu Rzecznikowi wniosek lub opinię w każdej
sprawie objętej zakresem jego działania;
3)
opiniować projekty aktów prawnych dotyczące zakresu
jego działania;
4)
prowadzić mediację;
5)
organizować i prowadzić działalność
analityczno-badawczą, edukacyjną i informacyjną na
temat praw i obowiązków uczniowskich;
[…]
|
Jesteśmy za – powołaniem Rzecznika Praw
Ucznia - na poziomie kraju i województwa
- jeśli taka potrzeba wynika z badań i jest szansa,
że to wywoła pozytywną zmianę. Popieramy, choć jest
to kolejny organ kontrolujący szkoły.
Jesteśmy zdecydowanie przeciw powoływaniu
Rzeczników Praw Ucznia w szkole.
Zadania, które opisano w Art. 42q. w szczególności w
ust. 2 i w ust. 4 p. 1-3, 5 to zadania dyrektora
szkoły, a także wychowawców i nauczycieli. Jaki
jest powód tworzenia nowego stanowiska z takimi
kompetencjami? Pomysł ten uwłacza wychowawcom i
wprowadza w pewnych obszarach konflikt nadzorczy.
Wątpliwa jest niezależność i obiektywizm osoby
powoływanej na takiego szkolnego rzecznika, jeśli
jej przełożonym jest dyrektor szkoły, a osobami,
które hipotetycznie mogą naruszać prawa ucznia w
szkole, to koleżanki i koledzy z jednego zespołu
nauczycielskiego?
Jaki jest sens powoływania Rzecznika Praw Ucznia np.
w małych szkołach, gdzie każdą sprawę rozwiązuje się
na bieżąco, bo “wszyscy wszystkich znają”? gdzie
każda problem rozwiązuje się tu i teraz?
Jest to działanie fasadowe, nielogiczne i
biurokratyzujące pracę szkół, czy wręcz dzielące
zespoły nauczycielskie. Jeśli prawa uczniów są
naruszane w konkretnych szkołach, to trzeba zająć
się tymi szkołami, dyrektorami, nauczycielami w
trybie nadzoru. Np. z udziałem rzeczników
wojewódzkich. Wprowadzenie tych zapisów na poziomie
ustawy nie zmieni mentalności w tych środowiskach,
gdzie ta zmiana powinna nastąpić. Jest to zmiana
obciążająca
szkoły zbędną biurokracją i fasadowa.
Ust.
1. „Szkolny
Rzecznik może:
3)
opiniować projekty aktów prawnych dotyczące
zakresu jego działania”;
Skąd kompetencje do takich zadań?
4)
„prowadzić mediację;
5)
organizować i prowadzić działalność
analityczno-badawczą, edukacyjną i informacyjną na
temat praw i obowiązków uczniowskich”;
Zabrakło tu wzmocnienia roli wychowawcy – który jest
najwłaściwszym rzecznikiem swoich uczniów.
Dlaczego nie wspierać tych kompetencji u wychowawców
klas? Postać szkolnego rzecznika wydaje się tak
atrakcyjna dla twórców, że postanawiają umniejszyć
rolę najważniejszego ich „rzecznika” – własnego
wychowawcy.
|
RADY SZKÓŁ I PLACÓWEK
w art. 80:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W szkołach i placówkach
działają rady szkół i placówek.”,
Dzisiaj jest:
Art.
80. 1. W szkołach i placówkach
mogą
działać rady szkół i placówek.
|
Jesteśmy zdecydowanie przeciw!
Obecne zapisy dają szkołom możliwość
tworzenia tego organu. I to rozwiązanie daje
autonomię społecznościom szkolnym.
Przymusowe
istnienie RS stworzy konieczność fasadowych działań.
W wielu szkołach jest problem z wyborem klasowych
rad rodziców, bo rodzice się nie zgłaszają. Nie
możemy z mocy państwa chce „uszczęśliwiać” szkoły
nakazem aktywności w tym zakresie. Nakażemy
partycypację? Czy nie
wystarczy ten
poziom uczestnictwa w życiu szkoły, który jest dobry
w danej szkole?
Powstaje też pytanie - jaki sens ma tworzenie rady
szkoły w placówce, gdzie łącznie uczy się 40
uczniów, jest tylko kilku nauczycieli na etatach i
kilkoro “dochodzących”.
|
SZKOŁY NIEPUBLICZNE A SKREŚLENIE UCZNIA Z LISTY
UCZNIÓW
13)
w art. 172 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w
brzmieniu:
„3a. Dyrektor szkoły lub
placówki niepublicznej nie może skreślić ucznia
objętego obowiązkiem szkolnym z listy uczniów. W
uzasadnionych przypadkach, w szczególności w razie
wymierzenia kary, o której mowa w art. 42c ust. 3
pkt 4 , uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły lub
placówki, może zostać przeniesiony przez kuratora
oświaty do innej szkoły.”
|
Kontrowersyjna jest konstrukcja skreślenia ucznia z
listy uczniów niepublicznej szkoły (przedszkola)
wyłącznie w drodze decyzji administracyjnej – tut.
pojawia się np. pytanie, co w sytuacji, w której nie
jest opłacane czesne za pobyt ucznia w szkole
(przedszkolu)?, czy w takiej sytuacji w ogóle nie
będzie możliwe skreślenie ucznia z listy?
Czy nieuiszczanie opłat będzie miało stanowić jedną
z przesłanek skreślenia z listy uczniów? Dotąd,
kuratorzy oświaty raczej skłonni byli oddzielać
administracyjnoprawny charakter stosunku łączącego
rodzica/opiekuna prawnego ucznia ze szkołą
(przedszkolem) i wśród przesłanek skreślenia nie
wskazywano: „brak zapłaty czesnego”.
Odrębnie traktowano stosunek cywilnoprawny – w
przypadku braku zapłaty dopuszczano możliwość
wypowiedzenia umowy (z obligatoryjnym wcześniejszym
wezwaniem do zapłaty przed wypowiedzeniem umowy)
i następcze stwierdzenie, iż wobec braku
umowy łączącej strony, stosunek administracyjny
wygasł. Czy teraz przesłanka nieregulowania czesnego
– opłat za pobyt ma być jedną z przesłanek
skreślenia ucznia z listy uczniów? W ten sposób,
doszłoby do pomieszania stosunków prawnych, które
łączą strony.
|
Ze względu na liczne wady propozycji zmian prawa
i kontrowersyjne propozycje prawne, niedostatecznie uwzględniające
głos nauczycieli, dyrektorów, całych społeczności szkolnych
wnioskujemy o wycofanie projektu i ewentualne podjęcie prac na nowo.
Z
poważaniem: Zarząd Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej
Oświaty (OSKKO).
Dokumenty źródłowe:
|