(przejdź do tekstu uzasadnienia)
POBIERZ
W PLIKU WORD
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
z dnia..............
2007 r.
w
sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci
i młodzieży
Na podstawie art. 71b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§1
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym", oraz indywidualne nauczanie organizuje się dzieciom i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwanym dalej „orzeczeniem".
§2.
1. Dyrektor przedszkola lub szkoły, zwany dalej „dyrektorem", organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie w sposób zapewniający realizację wskazań wynikających z potrzeb edukacyjnych dziecka oraz zalecanych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej, określonych w orzeczeniu.
2.
Indywidualne przygotowanie przedszkolne jest prowadzone z dzieckiem
przez
jednego nauczyciela przedszkola lub szkoły podstawowej, w której są
zorganizowane oddziały przedszkolne, któremu dyrektor powierzy prowadzenie
tych zajęć.
3. Indywidualne nauczanie jest prowadzone przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć, z tym, że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) oraz klas I - III powierza się jednemu nauczycielowi.
4. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu lub szkole.
5. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania prowadzi się w szczególności w domu rodzinnym dziecka, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
6. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania mogą być organizowane częściowo w grupie rówieśniczej, w systemie klasowo - lekcyjnym lub w całości na terenie przedszkola lub szkoły, jeżeli taka możliwość wynika ze wskazań zawartych w orzeczeniu.
§3.
Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania są dokumentowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 oraz z 2003 r. Nr 107, poz. 1003).
§4.
1. W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego dostosowane do możliwości psychofizycznych dziecka.
2. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu szkoły, dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia.
3. Dyrektor, na podstawie orzeczenia, ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
4. Dyrektor, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka i warunków organizacyjnych tych zajęć.
5. Dyrektor, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania.
§5.
1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, realizowanych bezpośrednio z wychowankiem przedszkola lub uczniem, wynosi:
1) dla wychowanków realizujących indywidualne przygotowanie przedszkolne - od 4 do 6 godzin;
2) dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego (klasy wstępnej) - od 4 do 6 godzin;
3) dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;
4) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;
5) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;
6) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.
2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni.
3. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów,
0 których mowa w ust. 1 pkt 2, realizuje się co najmniej w ciągu 2 dni, a dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 - 6 - co najmniej w ciągu 3 dni.
§6.
Dzieciom i młodzieży objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem
1 zapewnienia pełnego osobowego rozwoju, dyrektor, w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, może organizować różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola lub szkoły, w szczególności w zajęciach pozalekcyjnych, uroczystościach i imprezach szkolnych.
§7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2003 r. Nr 23, poz. 193), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Uzasadnienie
Potrzeba wydania rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży wynika z wprowadzenia przez ustawę z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1292) nowego brzmienia art. 71b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) umożliwiającego dzieciom 6-letnim, które ze względu na stan zdrowia nie mogą uczęszczać na zajęcia w przedszkolu lub w szkole, odbycie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego w formie zajęć indywidualnych.
Obowiązujące dotychczas przepisy, dotyczące indywidualnego nauczania (art. 71b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży - Dz. U. Nr 23, poz. 193), nie uwzględniały możliwości realizowania przez dzieci 6 - letnie, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego w formie zajęć indywidualnych. Powoduje to, że w każdym roku szkolnym ok. 1600 dzieci (co stanowi ok. 0,4% ogólnej liczby dzieci 6-letnich) stale lub okresowo przewlekle chorych (min., choroby nowotworowe, choroby płuc, choroby układu krążenia, złamanie kończyn) przez okres od 3 miesięcy do 1 roku nie spełnia obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Projekt rozporządzenia określa sposób i tryb organizowania rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, wymiar godzin zajęć edukacyjnych prowadzonych bezpośrednio z uczniem (§ 5 ust. 1). Przewidziano także możliwość zapewnienia dzieciom, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania częściowo w grupie rówieśniczej, w zespole klasowo -lekcyjnym lub w całości na terenie przedszkola lub szkoły (§ 2 ust. 6), oraz
uczestniczenie w różnych formach życia przedszkola lub szkoły (§ 6), jeżeli taka możliwość wynika ze wskazań zawartych w orzeczeniu.
W projekcie rozporządzenia, w porównaniu z dotychczas obowiązującymi przepisami dotyczącymi warunków organizowania indywidualnego nauczania, zrezygnowano z określenia, iż indywidualne zajęcia mogą być prowadzone w miejscu pobytu ucznia. Za wprowadzeniem takiej zmiany przemawiają obecnie występujące różnice w interpretowaniu tego przepisu przez rodziców i władze oświatowe. Zmiana przyczyni się do poprawy przejrzystości przepisu, zatem w znacznym stopniu może ograniczyć występowanie rozbieżności stanowisk i pomóc w przyjęciu w kształceniu dziecka objętego indywidualnym nauczaniem optymalnych rozwiązań organizacyjnych.
Zważywszy, że ok. 1600 dzieci, z powodu braku odpowiednich regulacji prawnych, nie odbywa rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia.
Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra Edukacji Narodowej.
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty zobowiązane do zapewnienia dzieciom i młodzieży posiadającym orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, indywidualnych zajęć przedszkolnych lub zajęć szkolnych. Oddziaływać będzie pośrednio również na rodziców dzieci i młodzieży w zakresie wnioskowania o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, jak również realizacji wskazań w nim zawartych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie podlegał uzgodnieniom międzyresortowym oraz z następującymi partnerami społecznymi i związkami zawodowymi:
[...] Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty
3.
Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Rozporządzenie spowoduje skutki finansowe dla budżetów gmin w wysokości ok. 16 000 000 zł rocznie w skali całego kraju. Dla skalkulowania kwoty 16 000 000 zł przyjęto następujące dane:
• dzieciom, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w formie zajęć indywidualnych będzie organizowane w okresie od kilku tygodni do jednego roku,
• założono, że dziecku przyznaje się od 4 do 6 godzin zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego tygodniowo,
• mając na uwadze, że czas realizowania tego obowiązku w formie zajęć indywidualnych dla poszczególnych dzieci jest zróżnicowany, bowiem zależy od ich stanu zdrowia, przyjęto, że z grupy ok. 1600 dzieci dla ok. 1500 przyznaje się po 5 godzin zajęć obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego tygodniowo.
Zatem:
5 godz. x 43 zł x 4,16 (miesięcznie) x 1500 dzieci x 12 miesięcy = ok. 16 000 000 zł rocznie w skali całego kraju.
Wychowanie przedszkolne finansowane jest z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego.
W pozostałym zakresie, uregulowanym analogicznie jak w dotychczasowych przepisach, koszty prowadzenia indywidualnego nauczania pozostaną na dotychczasowym poziomie.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój regionalny.