NAŁOGOWE KORZYSTANIE ZE SMARTFONÓW - WYZWANIE DLA SZKOLNEJ PROFILAKTYKI E-UZALEŻNIEŃ
Wykład. Dr Maciej Dębski, FUNDACJA DBAM O MÓJ Z@SIĘG.

Spotkanie na temat uzależnienia uczniów od smartfonów poprowadził dr Maciej Debski z fundacji Dbam o mój z@sięg. Zaczął od definicji uzależnienia od smartfonów, które polega na uzależnieniu od tego, do czego telefon służy jako narzędzie, czyli np. od tzw. trójkąta cyfrowego: internetu – aplikacji – mobilności. Nauczyciel musi zatem w tym kontekście przede wszystkim zaakceptować zmiany, jakie zaszły w świecie, przywitać się z internetem i ograniczyć losowość skutków jego używania przez uczniów. Prowadzący wyjaśnił, że osoba, którą można uznać za fonoholika, używa telefonu cały czas, zabiera go ze sobą wszędzie, często ma problem z ochroną swojej prywatności, a nawet może powodować zagrożenie dla siebie i innych, np. używając telefonu podczas prowadzenia samochodu. Przypomniał również dane, mówiące o tym, że dzieci w Polsce korzystają z telefonów już od 7. roku życia, 10% z nich robi sobie „selfie” kilkanaście razy dziennie, 49% stara się być stale pod telefonem, a 11% przynajmniej raz zrobiło sobie nagie zdjęcie i wrzuciło do sieci. Uzależnienie od telefonu przejawia się nasileniem emocji przy braku możliwości skorzystania z niego, a jego mechanizmy, jako uzależnienia od czynności, są podobne do uzależnienia od substancji.

Czynniki które zwiększają szanse ucznia na uzależnienie od telefonu to m.in. stały dostęp do internetu, brak zasad używania smartfonów w domu, brak pasji, szybka inicjacja w korzystaniu ze smartfonów i niski poziom kontaktu z rodzicami. Wiele dzieci mówi, że nie rozmawia o tym w domu z rodzicami i nie ma żadnych zasad korzystania z telefonów. Jak jednak zaznaczył prowadzący, pocieszające jest to, że często nie jest to uzależnienie tylko nawyk, a wtedy wystarczą 2-3 miesiące intensywnej pracy, żeby doprowadzić do jego zmiany. Samo korzystanie z internetu nie jest niczym złym i to od jego jakości zależy, czy mamy do czynienia z problemem. Ponadto najważniejszym czynnikiem chroniącym przed uzależnieniem jest dobrze zbudowana relacja, więc to na tym warto się skupić w profilaktyce.