CENTRES – Kreatywność i przedsiębiorczość w edukacji

<< powrót do strony głównej OSKKO

Na prośbę organizatorów zamieszczamy informację o interesującym projekcie.

CENTRES – Kreatywność i przedsiębiorczość w edukacji

                            

Projekt CENTRES – Kreatywność i przedsiębiorczość w edukacji jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej i koordynowany przez British Council Polska wraz z 9 partnerami z 8 państw członkowskich  (Dania, Finlandia, Estonia, Litwa, Polska, Słowenia, Czechy, Wielka Brytania).

Czas trwania projektu 1.02.2012 – 31.12.2014

 

Pilotaż w Polsce będzie przeprowadzany przez Polskie Stowarzyszenie Kreatywności (www.p-s-k.pl) od września do grudnia 2013 r.

 

Projekt CENTRES jest skierowany przede wszystkim do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w całej Polsce.

 

W swoim założeniu jest projektem edukacyjnym zgodnym z obowiązującymi zapisami w podstawie programowej, proponuje się grupom uczniowskim przygotowanie wydarzenia związanego z branżą kreatywną, która mogłaby mieć szerszy zakres lokalny niż tylko szkoła (ale nie jest to wymóg konieczny).

 

Pliki do pobrania:
Informacja dla szkół deklarujących udział w projekcie CENTRES
Deklaracja przystąpienia do projektu CENTRES
Instytucje partnerskie projektu CENTRES

 

Cele projektu pilotażowego:

- wzrost kompetencji innowacyjności i przedsiębiorczości wśród uczniów (głównie gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych),

- powiązanie działań uczniowskich z branżą kreatywną, promującą uzdolnienia, ciekawość poznawczą, wyobraźnię, kreatywność i przedsiębiorczość,

- praktyczne przejście przez proces: od pomysłu do jego realizacji.

 

Kryteria sukcesu:

- poznanie przez uczniów mechanizmów biznesowych

- sporządzenie biznesplanu przedsięwzięcia

- pozyskanie partnerów/sponsorów do działania

- zrealizowanie przez grupę lokalnego przedsięwzięcia

- przygotowanie raportu zawierającego opis działania

- zdobycie wiedzy na temat: dlaczego nam się udało lub dlaczego nam się nie udało

- poczucie zadowolenia, że moje osobiste/uczniowskie działania przyczyniły się do integrowania lokalnej społeczności

 

Założenia programowe pilotażowego CENTRES w Polsce

 

Kreatywność i przedsiębiorczość to kompetencje kluczowe, szczególnie pożądane, aby  sprostać wymogom współczesnego rynku pracy. Celem nowoczesnej edukacji powinno być wskazywanie takich przedsięwzięć, by uczniowie poprzez praktyczne działania nie tylko wzmacniali swoje uzdolnienia, ale także byli dobrze przygotowani do stawiania czoła zawodowym wyzwaniom. To również zachęcanie do świadomego, nieustannego samorozwoju przez całe życie.

 

Według klasycznej definicji, opracowanej przez brytyjskie Ministerstwo Kultury, Mediów i Sportu, do sektorów kreatywnych zalicza się przedsiębiorstwa, które opierają swoją działalność na eksploatacji własności intelektualnej wytworzonej dzięki wykorzystaniu kreatywności, umiejętności i talentów swoich pracowników. Wymienia się w tej grupie łącznie trzynaście sektorów gospodarki, wśród nich: reklamę, architekturę, sztukę i antyki, gry komputerowe, rękodzieło, wzornictwo (design), projektowanie mody, film i wideo, muzykę, sztukę teatralną, poligrafię, oprogramowanie, telewizję i radio. W tych obszarach powinny być realizowane projekty uczniowskie.

 

Projekt CENTRES chce promować taki rodzaj aktywności edukacyjnej, która wychodzi poza mury szkoły, jest z jednej strony przygodą, z drugiej ma swój wymiar użyteczności publicznej. Organizacja lokalnego działania takiego jak np. pokaz mody, festiwal teatralny czy filmowy, benefis lokalnego artysty, koncert muzyczny pozwoli młodym ludziom inaczej spojrzeć na mechanizmy biznesowe, będzie kształcić sprawności i umiejętności typowe dla postaw przedsiębiorczych. Poznają motywy aktywności gospodarczej, sporządzą biznes plan przedsięwzięcia, będą pozyskiwać partnerów dla swoich działań. Nowatorski wymiar projektu to jego dostosowanie do wyzwań współczesnego świata, promowanie strategii edukacyjnej, czyli metody projektu i jej zastosowania w lokalnym działaniu, i tym samym uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego.

 

Projekt CENTRES chciałby wzmocnić kompetencje potrzebne młodym ludziom na rynku pracy. Młodzi ludzie rozwijając swoje kompetencje przedsiębiorcze, powinni łatwiej dokonywać wyboru drogi życiowej. Uczniowie poznają mechanizmy pracy zespołowej, będą potrafili przydzielać role w zespole, nauczą się rozwiązywania problemów, budowania strategii biznesowej, reklamy i promocji. Spróbują połączyć swoje osobiste pasje z użytecznym działaniem.

 

Strategia edukacyjna jaką jest metoda projektu lokalnego działania jest jedną z najbardziej pożądanych obecnie w systemie edukacyjnym. Podnosi jakość i efektywność nauczania. Jest metodą pracy zapisaną w podstawie programowej tak gimnazjum, jak i szkoły ponadgimnazjalnej.

 

Założenia badawcze:

Projekt CENTRES ma ambicje mieć również swój wymiar badawczy i chciałby odnieść się do dwóch głównych problemów:

  • Jakie czynniki wspierają podejmowanie przez uczniów przedsięwzięć społecznych /przedsiębiorczych?
  • W jaki sposób polski system kształcenia rozwija takie kompetencje i umiejętności jak: kreatywność, umiejętność generowania i analizy problemów, praca metodą projektu, praca zespołowa, które pomagają w procesie tworzenia innowacji?

 

Cel badań: porównanie kompetencji innowacyjności i przedsiębiorczości wśród uczniów w skali kraju i we wszystkich krajach partnerskich biorących udział w projekcie CENTRES.

 

Wydaje się, że szkoła powinna być miejscem, gdzie uczniowie mogą podejmować różne akcje na podstawie ujawnionych przez siebie możliwości i dobrych pomysłów, zwłaszcza, gdy są one wartościowe dla innych. W taki sposób kształtują się bowiem dwie ważne kompetencje kluczowe: innowacyjność i przedsiębiorczość. By mogły być one wzmacniane, uczniowie powinni być wyposażeni w takie umiejętności jak np. komunikacja, praca w grupie, praca metodą projektu czy elementy wiedzy biznesowej. Celem nowoczesnej edukacji powinno być wskazywanie takich przedsięwzięć, by uczniowie poprzez praktyczne działania nie tylko wzmacniali swoje uzdolnienia, ale także byli dobrze przygotowani do stawiania czoła zawodowym wyzwaniom. To również zachęcanie do świadomego, nieustannego samorozwoju przez całe życie.

 

Obecnie gospodarka rynkowa wymusza zorientowanie się na przedsiębiorczość. Wymaga od ludzi, by byli otwarci na wiedzę, uczyli się przez całe życie, by potrafili stawiać sobie cele i umiejętnie je realizować. By cechowali się: odpowiedzialnością, kreatywnością, inicjatywnością. Nie każdy rodzi się od razu do działania. Ważne, by się było otwartym na uczenie się. A tego można się nauczyć.

  

Wszelkie informacji o projekcie udzielane są pod adresami meilowymi:
psk@p-s-k.pl, a także dorota.kulesza@p-s-k.pl

 

Projekt patronatem objęli Minister Edukacji Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

 

 

                logo MEN                       ore_logo_edu_bez_adresu